Sökning: "hermeneutisk metod analys"

Visar resultat 21 - 25 av 151 uppsatser innehållade orden hermeneutisk metod analys.

  1. 21. Nya perspektiv på HR, Human relations & Artificiell intelligens : En kvalitativ studie där AI-enheter inkluderas i HR-perspektivet.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Gustav Mogensen; Simon Warfving; [2021]
    Nyckelord :Actor Network Theory ANT ; Artificiell intelligens AI ; Human relations HR ; Robotic process automation RPA ;

    Sammanfattning : För nästan hundra år sedan, lades grunden för det som senare kom att benämnas som human relations. HR-perspektivet med Mayos “Hawthornsstudie” i spetsen, innebar ett skifte i hanterandet och synsättet av människor i organisationer. Taylorismens organisatoriska kontroll och effektivitet byttes ut mot människors behov och välmående. LÄS MER

  2. 22. Att arbeta inom salutogenäldreomsorg : en tvärprofessionell problematisering om utförandetav en salutogen äldreomsorg

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och sociologi

    Författare :Tommy Svenblad; Anika Ernvik; [2021]
    Nyckelord :Salutogenes; salutogent förhållningssätt; känsla av sammanhang; äldreomsorg; kommunal äldreomsorg;

    Sammanfattning : Denna uppsats problematiserar tillämpningen av det salutogena förhållningssättet i en kommunal äldreomsorg. En kritisk granskning utförs då uppsatsens ansats är att salutogenes är ett komplext begrepp och därför kan problem uppstå vid implementeringen och tillämpningen av förhållningssättet. LÄS MER

  3. 23. "Relation går före metod" : En kvalitativ analys av professionella aktörers berättelser om substitutionsbehandling i relation till framgång och hinder vid det praktiska arbetet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Annie Atnarsson; Emma Sandström; [2021]
    Nyckelord :LARO; Opioider; Bemötande; Sjuksköterskor; Behandling; Socialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att uppnå en ny kunskap om professionella aktörers berättelser om substitutionsbehandling i relation till framgång och hinder vid det praktiska arbetet. Studiens teoretiska utgångspunkt är relationellt perspektiv, då relationen i ett människovårdande yrke är av stor betydelse för ett lyckat behandlingsresultat. LÄS MER

  4. 24. "En bild säger mer än hundra ord” : Möjligheter och begränsningar med kameror vid uppdraget med dokumentation och GDPR i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Martina Strömberg; Lina Mandorff; [2021]
    Nyckelord :Barns integritet; Digitala verktyg; Förskola; GDPR; Pedagoger; Pedagogisk Dokumentation.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att bidra med kunskap om införandet av GDPR i förskolan i förhållande till uppdraget att dokumentera barns lärande och utveckling med hjälp av fotografering utifrån pedagogers perspektiv, genom att studera vilka möjligheter och begränsningar det kan förstås som att det finns med att dokumentera barns lärande med fotografier efter införandet av GDPR-lagen. Pedagogers uppdrag med dokumentation är mångfacetterat, således har foton blivit en vanligt förekommande metod för att dokumentera barns lärande och utveckling. LÄS MER

  5. 25. Elevperspektiv på matematikundervisning En intervjuundersökning om några elevers erfarenheter av specialpedagogiskt stöd i matematik i grundskolans årskurs 3 till 8.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Malin Johansson; Annelie Svensson; [2020-02-25]
    Nyckelord :Fenomenologisk; hermeneutisk; elevperspektiv; kvalitativ; livsvärldsintervjuer; matematikundervisning; specialpedagogik; trygghet; relationer; lärmiljöer; medinflytande;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med studien var att undersöka några elevers upplevda erfarenheter av att få specialpedagogiskt stöd i matematik i grundskolans årskurs 3 till 8. Dessa elevers erfarenheter av att gå i skolan utforskades inledningsvis och därefter undersöktes särskilt dessa elevers erfarenheter av att delta i matematikundervisning inom klassens ram samt att erhålla specialpedagogiskt stöd i matematik. LÄS MER