Sökning: "hinder för lärande i arbetslivet"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden hinder för lärande i arbetslivet.

  1. 1. Från AnPassad Lärmiljö till ArbetsPlatsförlagt Lärande Samverkan mellan skola och arbetsliv med fokus på specialpedagogiska insatser i samband med arbetsplatsförlagt lärande - arbetslivets perspektiv

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anna Lorentzon; Linda Ljungström; [2023-10-18]
    Nyckelord :arbetsplatsförlagt lärande; särskilt stöd; gymnasial yrkesutbildning; handledare; samverkan; dilemma;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka vilka förutsättningar och hinder APL handledare uttrycker om adekvat handledning av elever i behov av särskilt stöd samt vilka specialpedagogiska insatser arbetslivet anser behövs mellan skola, APL-plats och handledare i samband med elevers arbetsplatsförlagda lärande (APL). Särskilt fokus riktades mot elever i behov av särskilt stöd och antagna på det Industritekniska programmet. LÄS MER

  2. 2. ”Samverkan är liksom A och O för att lära oss av varandra” : En kvalitativ studie om arbetsplatslärande med utgångspunkt i chefers beskrivningar

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Malin Magnusson; [2022]
    Nyckelord :workplace learning; organisation; executive; arbetsplatslärande; organisering; chef;

    Sammanfattning : Lärande förknippas oftast med barn och skolmiljö men lärande kan behövas livet ut för att kunna utveckla kompetens även i arbetslivet. Den här uppsatsen handlar om lärande på arbetet, det vill säga arbetsplatslärande. Arbetsplatslärande innefattar det lärande som är relaterat till arbete och/eller arbetsplatsen. LÄS MER

  3. 3. Åldern är bara en siffra - eller? : En kvalitativ studie om synen på utbildning som en framgångsfaktor i arbetslivet efter femtioårsåldern

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI); Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Isabella Rubin; Rebecca Mårtensson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Arbetsförmedlingen framhåller utbildning som en framgångsfaktor för återetablering tillarbetsmarknaden samt som en primär arbetsmarknadsåtgärd vid kompetensutveckling och omställning. Ett behov att införa arbetsmarknadspolitiska insatser för främjande av kontinuerlig kompetensutveckling poängteras dock av svenska myndigheter. LÄS MER

  4. 4. Aspekter som hindrar och stödjer ett hållbart arbetsliv : erfarenheter av personer med Multipel skleros

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Jenny Pavelic Hård; [2022]
    Nyckelord :multiple sclerosis; employment; workplace and work environment; multipel skleros; anställning; arbetsplats; arbetsmiljö;

    Sammanfattning : Bakgrund: I Sverige lever ca 18 500 personer med med multipel skleros, en av de vanligaste neurologiska sjukdomarna i världen. Diagnostisering sker oftast i åldern mellan 20-40 år och påverkar stort i vardagen däribland arbetslivet. LÄS MER

  5. 5. Att göra karriär när smart teknologi är en del av arbetslivet: Ett individuellt perspektiv på den egna karriärupplevelsen

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Simorgh Zeighami; [2022]
    Nyckelord :Karriärupplevelse; Industri 4.0; smart teknologi; upplevd anställningsbarhet; karriärörlighet; karriärinbäddning; karriäranpassningsförmåga; karriärframgång; karriärtillfredsställelse;

    Sammanfattning : Den fjärde industriella revolutionen (Industri 4.0) anses enligt forskare och internationella röster ha enorm inverkan på individens framtida karriärupplevelser, vilket fortfarande är obeforskat. Därmed syftar studien till att undersöka individens karriärupplevelse med anledning av smart teknologi inom Industriell 4.0. LÄS MER