Sökning: "historiemedvetenhet"

Visar resultat 16 - 20 av 34 uppsatser innehållade ordet historiemedvetenhet.

  1. 16. Vi gör film, inte historia! : En filmanalys om historicitet i filmerna Gladiator och Troja samt dess funktion i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Simon Arola Johansson; [2020]
    Nyckelord :History-use; meditative tools; Gladiator Troy; historical errors; motion pictures; history-consciousness; development-zones; antiquity; history.; Historia; Historiemedvetenhet; Utvecklingszoner; Antiken; Gladiator Troja; Historebruk;

    Sammanfattning : The antiquity period has just undergone a big debate in Sweden, the debate started by Skolverkets proposal to remove the antiquity period from being taught in Swedish schools. The proposal did not go through; however, it did start a debate on time-management. LÄS MER

  2. 17. Historiemedvetande : Broar måste slås; mellan nu, då och sedan

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Peter Ekdal; Anders Giselsson; [2019]
    Nyckelord :Historiemedvetande; historiemedvetenhet; grundskolan årskurs 4-6; historia; historiedidaktik;

    Sammanfattning : Meningen med vårt arbete är att först bringa klarhet i begreppet historiemedvetande, dess historiska framväxt, definition och didaktiska möjligheter. Därefter vill vi undersöka huruvida lärare inom ämnet historia i grundskolan årskurs 4-6 förstår och använder sig av begreppet som ett syfte. LÄS MER

  3. 18. Barn av sin tid : -En strukturerad litteraturstudie om elevers uppfattning om och förståelse av historisk tid

    L3-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Elin Klasson; Pernilla Zentio; [2018]
    Nyckelord :tidsuppfattning; tidsmedvetenhet; tidsförståelse; historiemedvetenhet;

    Sammanfattning : ”Barn av sin tid” är en strukturerad litteraturstudie som behandlar barns historie- och tidsmedvetenhet. Studien syftar till att besvara hur och när elever förstår historisk tid. Dessutom belyses vilka arbetssätt och metoder som pedagogen kan använda i undervisningen för att underlätta utveckling av historie- och tidsmedvetande. LÄS MER

  4. 19. Historieundervisningens betydelse för elevers identitetsskapande processer : En litteraturstudie om eventuella samband mellan skolämnet historia och elevers identitetsskapande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Carin Welin; [2017]
    Nyckelord :historiemedvetenhet; historieundervisning och identitetsskapande;

    Sammanfattning : Människors arbete med att skapa och forma sina identiteter är processer som pågår med olika intensitet under hela livet. Enligt de styrdokument som gäller idag, och även i tidigare läroplaner, anses historieundervisning ha betydelse för elevers utveckling av kunskaper som hjälper dem att förstå sin egen identitet och sin roll i den samhälleliga kontexten. LÄS MER

  5. 20. Drottning Kristina : En kvalitativ analys av läromdel för mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Mikael Andersson; Gustav Lind; [2017]
    Nyckelord :Analys; läromedel; historia; historiemedvetenhet; drottning Kristina;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka på vilket sätt läromedlens beskrivning samt framställning av historia påverkar individers historiemedvetande. Det här har gjorts genom att analysera sex läromedel i historia med inriktning på mellanstadiets årskurser 4-6, utifrån en innehållsanalys. LÄS MER