Sökning: "hur bemöter man barn på förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden hur bemöter man barn på förskolan.

  1. 1. Det är barnens upplevelsersom guidar en : Förskollärares möte med barn i sorg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Helena Lundmark; Lisa Vernersson; [2023]
    Nyckelord :Children; Preschool; Crisis management plan; Crisis situations; Preschool teacher; Grief and Crisis and grief boxes; Barn; Förskola; Handlingsplan; Krissituationer; Förskollärare; Sorg och kris- och sorglåda.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att skapa ökad kunskap om förskollärares syn påförhållningssätt, strategier och utmaningar med att möta barn i sorg på förskolan. Studien undersökte hur handlingsplanen fungerade som vägledning för förskollärare i krissituationer. Studien grundade sig i kvalitativa intervjuer med förskollärare. LÄS MER

  2. 2. “Små barn kan så mycket mer än man tror” : Förskollärares tankar om de yngsta barnens självständighet och tillit till sin egen förmåga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Stephanie Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Självständighet; tillit till sin egen förmåga; förskollärares tankar; strategier; hinder; barnsyn; delaktighet; inflytande.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap kring förskollärares tankar om arbetet med barns självständighet och tillit till sin egen förmåga. Studien illustrerar både strategier och hinder som förskollärare identifierar utifrån arbetet med barnen i förskolan. LÄS MER

  3. 3. UTMANANDE SITUATIONER I FÖRSKOLAN : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med och för barn som ger uttryck för koncentrationssvårigheter, impulsivitet och överaktivitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Sara Nygren; [2022]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; bemötande; strategier;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare praktiskt arbetar med barn som ger uttryck för koncentrationssvårigheter, svårigheter med impulsivitet eller överaktivitet, samt vilka situationer som är utmanande i detta arbete. De teoretiska utgångspunkterna för studien grundar sig i specialpedagogiska perspektiv för att kunna synliggöra vilka svårigheter som kan uppstå och hur man kan bemöta dessa i förskolan. LÄS MER

  4. 4. ”Med repetition, repetition och övning närmar vi oss bättre beteenden" : En studie av förskollärares perspektiv på fostran och barns utmanande och avvikande beteenden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Elin Hurtig; Stina Thiele; [2022]
    Nyckelord :Förskolan; fostran; bemötande; utmanande beteende; avvikande beteende; makt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att fördjupa kunskapen kring hur några förskollärare ser på sitt fostransuppdrag i allmänhet, samt hur de förhåller sig till barn som de anser har ett utmanande eller avvikande beteende i synnerhet. Metoden som används för att uppnå syftet med studien är semistrukturerade kvalitativa intervjuer med fem förskollärare. LÄS MER

  5. 5. Konflikthantering i förskolan : En kvalitativ intervjustudie om förskollärarnas förhållningssätt, strategier och utmaningar vid konflikthantering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Henrietta Lanke; Angelica Wallius; [2022]
    Nyckelord :Konflikt; konflikthantering; förskola; förskollärare; förhållningssätt; medlingsstrategier; Cohens konfliktpyramid; stöttning; mediering; den proximala utvecklingszonen;

    Sammanfattning : I den här studien undersöks förskollärarnas kunskaper och erfarenheter och vilken betydelse det har för förskollärarnas förhållningsätt i hur de agerar och bemöter barnen i vardagliga konflikter. Vi undersöker även vilka strategier de har i arbetet med konflikthantering och vilka utmaningar som förskollärarna upplever med att hantera konflikter i förskolan. LÄS MER