Sökning: "hur kan man beskriva om miljön"

Visar resultat 11 - 15 av 42 uppsatser innehållade orden hur kan man beskriva om miljön.

  1. 11. Förskolans fysiska miljö : Pedagogers uppfattningar om den fysiska miljön som möjligheteller begränsning för barns lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Emma Johansson; Josefine Tunell; [2018]
    Nyckelord :Fysisk miljö; lärande; pedagogik; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att beskriva och analysera några pedagogers uppfattningar om denfysiska miljön som lärandemiljö i förskolan. Hur ser pedagogerna på de möjligheter respektivebegränsningar som finns för barns lärande i den fysiska miljön? Tidigare forskning tyder på att barnlär och utvecklas i samspel med miljön men att pedagoger allt för sällan gör förändringar i denfysiska miljön. LÄS MER

  2. 12. "...man ska ju kunna ha en förskolegrupp i en container!" : En studie om pedagogisk miljö för små barns inflytande i förskolan

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Jenny Holmgren; [2018]
    Nyckelord :democracy; educational environment; participation; influence; demokrati; delaktighet; inflytande; pedagogisk miljö;

    Sammanfattning : För oss som bor i en demokrati känns det som en självklarhet att kunna vara med och påverka det som sker omkring oss. Hur ser det då ut för våra yngsta medborgare, barn 1-3 år som befinner sig i förskolan? Vilken möjlighet har de till inflytande och delaktighet? Använder sig förskollärare av den pedagogiska miljön för att ge de små barnen ökat inflytande i verksamheten. LÄS MER

  3. 13. Framgångsfaktorer i PIM – Praktisk IT- och mediekompetens En enkät- och intervjustudie av Myndigheten för skolutvecklings- och Skolverkets fortbildningssatsning på IT-kompetens för Sveriges pedagoger 2006 – 2014

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Lars Karlsson; [2017-09-20]
    Nyckelord :IT; IKT; PIM; MMB; Multimediabyrån; digital kompetens; lärplattform; blended learning; mediekunnighet;

    Sammanfattning : PIM, Praktisk IT- och Mediekompetens, lanserades 2006 av Myndigheten för skolutveckling, som en fortbildningssatsning av regeringen för att höja IT-kompetensen hos den svenska lärarkåren. När PIM avvecklades hade 162 000 pedagoger i 230 kommuner deltagit i satsningen. LÄS MER

  4. 14. Äldres upplevelser av möjligheter och hinder till meningsfulla aktiviteter : En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för rehabilitering

    Författare :Linnéa Wedin; Linnéa Wisberg; [2017]
    Nyckelord :Occupational therapy; home care; ordinary living; environmental factors; health; Arbetsterapi; hemtjänst; ordinärt boende; omgivningsfaktorer; hälsa;

    Sammanfattning : Meningsfulla aktiviteter ingår i arbetsterapeutens kompetens och något som arbetsterapeuter bör grunda sina interventioner i. Syftet med examensarbetet var att beskriva upplevelse av möjlighet och hinder till meningsfulla aktiviteter hos äldre med hemtjänst i ordinärt boende. LÄS MER

  5. 15. Stadsplanering på schemat : att ta fram ett metodmaterial om stadsplanering för mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Fanny Maria Linnros; [2017]
    Nyckelord :metodmaterial; stadsplanering; skola; urban pedagogik; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Stadsplanering påverkar oss i alla skeden av livet och vi har som medborgare en rättighet att få vara med och tycka till om stadens utformning. Ändå har allmänheten väldigt lite kunskap om stadsplanering och medborgardialogen om stadens utformning får idag mycket kritik för att inte ge medborgare det inflytande som var tänkt. LÄS MER