Avancerad sökning

Hittade 5 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Samband mellan språkstörning och den tidiga matematikinlärningen : -  en systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Helena Flordh; [2023]
    Nyckelord :Arbetsminne; proximala utvecklingszonen; språkprofil; språkstörning; taluppfattning;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Helena Flordh (2023). Samband mellan språkstörning och den tidiga matematikinlärningen – en systematisk litteraturstudie. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet 90 hp. LÄS MER

  2. 2. Math-in-Action : Att lära matematik med estetiska lärprocesser

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

    Författare :Catarina Jeppsson; Anna Englund Bohm; [2017]
    Nyckelord :matematik; estetiska lärprocesser; estetiska arbetsformer; motorik och skolprestation; musiskt lärande; musik och skolprestationer; aritmetik och tallinje; förskoleklass;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka om och hur lärande i matematik kan främjas av ett estetiskt inspirerat arbetssätt samtom det finns skillnader i resultat mellan motoriskt starka respektive motoriskt svaga barn. Avsikten var även att undersöka vilka aktiviteter ochlekar som lämpar sig för att träna barns förmåga inom matematikområdet som interventionen byggde på. LÄS MER

  3. 3. Taluppfattning - en rutin i det dagliga arbetet? En enkät och observationsundersökning om hur förskollärare kan arbeta med barns taluppfattning och vad de har för syn på sitt arbete

    C-uppsats,

    Författare :Annica Johansson; Frida Mellegård; [2009]
    Nyckelord :taluppfattning; f;

    Sammanfattning : SyfteSyftet med vårt examensarbete är att undersöka hur förskollärare kan arbeta med barns taluppfattning i detdagliga arbetet och vad de har för syn på sitt arbete.Några frågeställningar som vi vill belysa är:•Hur arbetar förskollärare med att utveckla barns förståelse för taluppfattning?•Varför är det viktigt att arbeta med barns taluppfattning utifrån förskollärares egna utsagor?•Hur dokumenteras matematikarbetet med taluppfattning som barnen gör i förskolan?Metod och materialVi har gjort en kvalitativ studie som innehåller en enkätundersökning samt en observation för att få svar på vårafrågor. LÄS MER

  4. 4. Matematik på en förskola ­ Vad står i läroplanen och behövs ämnesdidaktiska kunskaper?

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :anna håkansson; åsa wolf; [2007]
    Nyckelord :Matematik; förskola; läroplanen; ämnesdidaktik; ;

    Sammanfattning : SyfteSyftet med vår fallstudie är att undersöka om några lärare följer förskolans läroplan när det gäller matematik. Vi vill också ta reda på matematikinnehållet på en förskola samt om lärarna där vet vad barnen lär sig för matematik. LÄS MER

  5. 5. Klassrumsaktiviteter för att utveckla och befästa elevers taluppfattning under grundskolans år 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Pia Sköld; [2001]
    Nyckelord :Mathematics; Matematik; taluppfattning; inlärningsstilar; grundläggande kunskaper; lektionsförslag; MATEMATIK;

    Sammanfattning : Studien syftar till att få grundläggande kunskaper om hur barn lär med alla sinnen och vilka faktorer litteraturen pekar på för att utveckla och befästa elevernas taluppfattning. Den teoretiska delen behandlar två områden; inlärningsstilar där fyra grundtyper beskrivs och en litteraturstudie där det framkommer vilka begrepp som är viktiga för att få den förförståelse som krävs längre upp i årskurserna. LÄS MER