Sökning: "hur lärare arbetar med addition"

Visar resultat 1 - 5 av 54 uppsatser innehållade orden hur lärare arbetar med addition.

  1. 1. LABORATIONSSEKVENS MER ÄPPELJUICE : En utveckling av en lärarhandledning för en laborationssekvens som inkluderar en öppen laboration

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Sara Basmaci; Tamara Makadsi; [2023]
    Nyckelord :Laboration sequence; inquiry-based laboration; closed laboration; the scientific method; teacher s guide; Laborationssekvens; öppen laboration; sluten laboration; ett naturvetenskapligt arbetssätt; lärarhandledning;

    Sammanfattning : John Deweys teori “learning by doing” synliggörs i svenska läroplaner, exempelvis för Naturvetenskapsprogrammet, där samspelet mellan teori och praktiskt arbete betonas i examensmålen. Laborationer och experiment bör utgöra en central del i kemiundervisningen. LÄS MER

  2. 2. MOTIVATION och LÄRANDE sonderingar kring TVÅLÄRARSKAPET

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Eugen Sebastian Reichardt; [2023]
    Nyckelord :Motivation; motivation theories; learning process; co-teaching; strategies; “cramming” contra “educating”.; Motivation; motivationsteorier; inlärning; lärande; tvålärarskap; strategier; ”lära ut” versus ”lära in”.;

    Sammanfattning : Detta examensarbete grundades på en kvalitativ och empirisk studie. Målsättningen har varit att utröna vilka teorier och faktorer som kunde bidra till elevers motivation och lärande, och hur lärare verksamma i undervisningen av naturvetenskapliga ämnen ser på möjligheterna att kunna påverka denna. LÄS MER

  3. 3. Godkänd eller ej, det är frågan : Lärares tankar om den nya kursplanen i sfi.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Dennis Svensson Strid; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den 1 januari 2022 implementerade Skolverket en ny kursplan för delar av vuxenutbildningen. Denna nya kursplan innebar en övergång från en femgradig betygsskala (A-E) till en tvågradig(G-IG) med förhoppningar om att detta skulle öka elevernas genomströmning. LÄS MER

  4. 4. Delaktighet under tvång : Hur beskriver lärare inom SiS skolverksamhet sitt arbete för att främja flickors delaktighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Jolina Gustafsson; Therese Liljequist; Henrietta Mörk; [2023]
    Nyckelord :Girl; SAMS; SiS; SiSam; Participation; The System perspective; The participation model and Three cultures of participation; Delaktighet; Delaktighetsmodellen; Flicka; SAMS; SiS; SiSAM; Systemperspektivet; Tre kulturer för delaktighet;

    Sammanfattning : Eleverna inom Statens institutionsstyrelse (SiS) befinner sig i en speciell skolkontext. Det vanligast förekommande är att elever placeras på SiS utifrån lagen om vård av unga (LVU) och placeringen sker genom tvång (Karlsson & Linde, 2021). Individens hela liv ska rymmas inom institutionen: fritid, behandling och skola (Enell et al. LÄS MER

  5. 5. Lärares arbete med att väcka och underhålla elevers läsmotivation : En kvalitativ studie om hur lärare inspirerar och motiverar elever till läsning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emelie Henrysson; [2022]
    Nyckelord :läsning; läsmotivation; intresse; årskurs f-3; motivation;

    Sammanfattning : En stor del av kommunikationen i vårt samhälle sker igenom skriftspråk, så som böcker och andra texter. Läsförmåga är nödvändig för att ta del av skriftspråket. Läsutvecklingen är komplex och lärares stöttning i den är viktig, dessutom är intresse för litteratur och dess innehåll en viktig komponent för läsutveckling. LÄS MER