Sökning: "hur påverkas vi av influencers"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden hur påverkas vi av influencers.

  1. 1. Influencer marketing och parasociala relationers maktutövande på konsumenter

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Astrid Johansson; Ayan Qazi; [2023]
    Nyckelord :Influencer marketing; parasociala relationer; makt; konsumtionsbeteende.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur influencer marketing och parasociala relationer påverkar konsumenters konsumtion av skönhetsprodukter. För att besvara syftet har vi använt oss av två forskningsfrågor som lyder: “Vilken roll har sociala medier i konsumenternas val av skönhetsprodukter?” och “Varför köper konsumenter produkter som influencers rekommenderar?”. LÄS MER

  2. 2. Hur påverkas konsumentens köpbeteende av rabattkoder från influencers? : En kvantitativ studie om hur konsumenters köpbeteende påverkas av betalda produktrekommendationer tillsammans med rabattkoder från modeinfluencers.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Tindra Älgekrans; Sandra Chau; [2023]
    Nyckelord :Influencer Marketing; Köpbeteende; Köpintention.;

    Sammanfattning : Studien syftar till att med hjälp av en kvantitativ undersökning förstå konsumenters köpbeteende när de möter betalda produktrekommendationer tillsammans med rabattkoder från modeinfluencers. Metoden som använts i studien var en kvantitativ studie där empirin samlades in genom en digital enkätundersökning. LÄS MER

  3. 3. Stopp! Jag äger min egen kropp : Kroppen och sociala medier - en kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Emma Nordkvist; Nike Ingelmo; [2021]
    Nyckelord :social media; body image; adolescents; comparison; student healthcare;

    Sammanfattning : Abstract AimThe main purpose of the study is to analyze young women´s views on how a body is displayed in social media. ● What body ideals do young women perceive as being prominent on Instagram? ● How do young women relate to how influencers expose their bodies on Instagram? ● How are young women affected by Instagram from a health perspective?  Method In our study, a qualitative approach was used and the results were based on semi-structured interviews opened with an initial free discussion based on six different images of famous influencers exposing their bodies on Instagram. LÄS MER

  4. 4. Trovärdiga samtal om hållbarhet på Youtube : En kvalitativ studie om hur användare med kunskap inom hållbarhet upplever content om hållbar mat trovärdigt på Youtube

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Evelina Dristig; [2021]
    Nyckelord :Social media; Youtube; youtubers; influencers; credibility; sustainable food communication; Sociala medier; Youtube; youtubers; influencers; trovärdighet; hållbar livsmedels kommunikation;

    Sammanfattning : Today communication on social media takes place with a wide reach and from several different sources. This has made it more difficult for the user to perceive credibility than before. A current issue today is how we should consume food more sustainably because both humans and the environment are threatened. LÄS MER

  5. 5. Skyltdocka eller vän? En kvalitativ intervjustudie om virtuella influencers som marknadsförare på Instagram

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Johanna Malmström; Jasmin Johansson; [2020]
    Nyckelord :Virtuella influencers; influencer marketing; varumärkeskommunikation; sociala medier; Social Sciences;

    Sammanfattning : I takt med att konsumenter får allt större valmöjligheter ställs också högre krav på varumärken att arbeta strategiskt med sin varumärkeskommunikation. Influencer marketing i sociala medier har därför de senaste åren ökat i popularitet, med förhoppning att det inflytande en influencer har ska påverka konsumenters attityd gentemot varumärket positivt. LÄS MER