Sökning: "hur tänker pedagog om barnen"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden hur tänker pedagog om barnen.

  1. 1. Barns delaktighet och inkludering i förskolans läsmaterial : En intervjustudie om pedagogers uttryckta tankar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Amanda Forslind; Christin Kristiansen; [2023]
    Nyckelord :Delaktighet; inkludering; inflytande; demokratisk delaktighet; förskola; representation; läsmaterial;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om hur barn kan göras delaktiga i valet av läsmaterial samt hur barnens inkludering kan stimuleras via högläsningsmaterial. Det problem vi har uppmärksammat är att det är svårt att planera en verksamhet där alla barn känner sig delaktiga och inkluderade. LÄS MER

  2. 2. Betydelsen av den fysiska lärmiljön i förskolan : Hur planerar förskollärarna den fysiska miljön?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Hanna Sunnegård; Natacha Henriksen; [2021]
    Nyckelord :lärmiljö; fysisk miljö; närvarande pedagog; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Denna studie belyser lärmiljön i förskolan. Lärmiljön består av den sociala, pedagogiska och fysiska miljön, vilket även är faktorer som tas upp i tillgänglighetsmodellen från specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM 2018). Studien tar upp relevant forskning kring ämnet och teori kopplat till lärmiljön. LÄS MER

  3. 3. Inskolnings- och uppflyttningsrutinernas förändringar i skuggan av Covid-19 pandemin : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares hantering av inskolningar och uppflyttningar under pandemin

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Helena Eborn; Felizia Bengtsson; [2021]
    Nyckelord :Anknytning; Covid-19 pandemin; Inskolning; Kommunikation; Pedagog; Trygghet; Uppflyttning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en överskådlig bild om hur fyra skånska förskolor och deras inskolnings- och uppflyttningsrutiner har fungerat innan- och under Covid-19 pandemin samt hur de tänker att inskolningen och uppflyttningen kommer se ut efter pandemin. Studien har analyserats utifrån anknytningsteorin som John Bowlby tagit fram samt analyserats med hjälp av tidigare forskning. LÄS MER

  4. 4. När använde du ditt musikaliska språk senast? : Ett utvecklingsarbete med syfte att beskriva undervisning i musikaliskt språk.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Mattias Bergdahl; [2019]
    Nyckelord :Musik; Kreativitet; Producera; Reproducera; Språk; Fantasi;

    Sammanfattning : Syftet med utvecklingsarbetet är att ge verksamma pedagoger ytterligare verktyg att arbeta med barn och tidig musikutveckling genom att uppmärksamma aspekter och faktorer som spelar en viktig roll. När jag, utifrån läroplanens intentioner om barns delaktighet och kreativitet, har observerat verksamheten på en förskola och jämfört med de resultat som andras forskning visat har en paradox blivit synlig. LÄS MER

  5. 5. Bemötandet av barn frågor i ämnet biologi : En studie om hur pedagogerna bemöter barns frågor vid en biologiaktivitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Louise Fröberg; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The purpose of the study was to study how the educators communicate with children by finding out how they respond to the children's questions in an activity that contains the subject of biology. But also to get a deeper understanding of how the educators think when dealing with the children's issues in the activity and whether there are any connections between how the educators think and act when interacting with the children. LÄS MER