Sökning: "identitetsskapande kläder"

Visar resultat 11 - 15 av 36 uppsatser innehållade orden identitetsskapande kläder.

  1. 11. [...] Allt jag köper säger ju vem jag är, […] då är hon ändå och påverkar där.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Tijana Kaleb; Ivona Stanic; [2018]
    Nyckelord :Identitetsskapande; Consumer Culture Theory; Social Identity Theory; influencer; konsument; sociala medier; konsumtion; Social Sciences;

    Sammanfattning : Influencers har idag blivit ett aktuellt ämne där allt fler konsumenter låter sig inspireras av influencers publikationer. Vi har därmed valt att undersöka detta problem genom att studera hur den svenska influencern Kenza har en inverkan på unga konsumenters identitetsskapande via sociala medier. LÄS MER

  2. 12. Socialt ansvarstagande i klädindustrin : En kvantitativ studie om konsumenters medvetenhet om och förväntningar på CSR samt deras identitetsskapande med företag i klädindustrin

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Samuel Swartling; Anton Moberg Edenbäck; [2018]
    Nyckelord :CSR; Klädindustrin; Fast fashion; Konsumentmedvetenhet; Konsumentattityd; CCI;

    Sammanfattning : Hållbarhet och ett etiskt förhållningssätt har de senaste decennierna blivit allt viktigare i klädindustrin, vars allt snabbare produktion av varor till låga priser för att möta efterfrågan från konsumenter är ohållbar för samhälle och miljö, exemplifierat i Fast fashion. Men en ökande medvetenhet om sociala och etiska problem hos konsumenter har gett företag anledning att arbeta med socialt ansvarstagande, Corporate Social Responsibility (CSR), en möjlighet både för ökad lönsamhet och en bättre omvärld. LÄS MER

  3. 13. Konsumtion och den andre

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen; Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Ida Pålsson; [2018]
    Nyckelord :Identitet; identitetsskapande; konsumtion; konsumtionssamhälle; framträdande.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att studera individers identitetsskapande i förhållandet till konsumtion. Uppsatsen har förhållit sig till att studera hur individer använder sig av kläder för att skapa sig en identitet och hävda den men även att studera om det finns någon koppling mellan individens identitet och dess kläder. LÄS MER

  4. 14. Dress your identities

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :André Magnusson; Anton Persson; [2017]
    Nyckelord :Konsumism; Identitet; Kommunikation; Mode; Postmodernitet;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar kläder och mode som kommunikation och dess roll i individersidentitetsskapande. Frågor om såväl strukturer på makronivå som beslut på mikronivå löpersom en röd tråd genom studiens olika delar. För oss författare var det självklart att föratt förstå den ena nivån måste en också förstå den andra. LÄS MER

  5. 15. #rethinktextile : En ny textil framtid

    Master-uppsats, Konstfack/Industridesign

    Författare :Frida Åberg; [2015]
    Nyckelord :Design; Textile Consumption; Re-use; Recycling; #rethinktextile; Design; Textilkonsumtion; Återanvändning; Återvinning; #rethinktextile;

    Sammanfattning : Textiles are a natural element in our everyday life. The clothes we wear are part of our identity and tell something about who we are or want to be. Clothes can be an interest as well as a source of inspiration. However, a great deal of the global textile production has a negative influence on the environment. LÄS MER