Sökning: "identitetsskapande kläder"

Visar resultat 16 - 20 av 36 uppsatser innehållade orden identitetsskapande kläder.

  1. 16. Generation Y - modemedveten eller miljömedveten?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Nicole Johansson; Karin Mohlin; Emma Håkansson; [2015]
    Nyckelord :CSR; Fast-Fashion; Generation Y; ABC-model; consumer attitudes; Business and Economics;

    Sammanfattning : Titel: Generation Y - modemedveten eller miljömedveten? Seminariedatum: 2015-06-04 Kurs: FEKH29, Företagsekonomi: Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Emma Håkansson, Nicole Johansson & Karin Mohlin Handledare: Magnus Lagnevik Syfte: Studiens syfte är att undersöka ett urval av Generation Y vid Lunds Universitet utifrån ABC-modellen för att utläsa deras attityd till CSR-initiativ inom Fast-Fashion branschen. Genom detta hoppas vi kunna bringa en djupare förståelse för vikten av samhällsansvar hos Fast-Fashion företag och vilken inverkan det i sin tur har på slutkonsumenten. LÄS MER

  2. 17. Identitetsskapande på Lookbook : En undersökning av relationen mellan Lookbook och identitetsamt kläders betydelse

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Petter Lindström; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Med tanke på hur modevärlden ser ut idag, att så många har privata modebloggar och många modebloggare har gjort sig ett namn i branschen, är det ur ett socialpsykologiskt perspektiv viktigt att undersöka kvinnliga modebloggares tankar och upplevelser kring att presentera sig själv på internet och hur det är relaterat till deras identitet. Modebloggare är idag aktiva aktörer inom modevärlden som ofta samarbetar med stora modeföretag. LÄS MER

  3. 18. Mössor och människor : Om mössors funktion i identitetsskapande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Christine Gylefors; [2014]
    Nyckelord :Identitet; Erwing Goffman; mössor; kläder; intervju;

    Sammanfattning : Uppsaten handlar om hur mössor används i ungdomars identitetsskapande, både i tal och agerande. Genom att studera bruket av mössor framgår hur ungdomar både formar persnoliga och kollektiva identiteter. LÄS MER

  4. 19. Jag är det jag äger - en studie om vad konsumtion betyder för barns identitetsskapande och sociala relationer

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Anna Nydahl; [2014]
    Nyckelord :sociologi; konsumtion; barn; identitet; sociala relationer; Bauman; Goffman; Social Sciences;

    Sammanfattning : Problem/Bakgrund: I relativt tidig ålder försöker individen finna sig själv och skapa sin identitet. Med hjälp av yttre attribut som exempelvis kläder kan individen visa omgivningen vem han är. Konsumtionsvaror anses således ha fått en större betydelse för skapandet av identiteten. LÄS MER

  5. 20. ”Ta på dig kläderna, ta på dig ett leende” - En kvalitativ studie om arbetskläder och konstruerandet av yrkesroller

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Patrik Kjällgren; [2013-01-10]
    Nyckelord :Arbetskläder; Yrkesroll; Identitetsskapande; Organisation; Känsloarbete;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är å ena sidan att öka förståelsen för medarbetarnas upplevelser av att bära arbetskläder i publika organisationer, å andra sidan att öka förståelsen för arbetsklädernas betydelse ur ett organisatoriskt perspektiv. Området verkar vara relativt outforskat men kläder inom organisationer verkar kunna symbolisera yrkesrollen och socialisera in medarbetarna i den. LÄS MER