Sökning: "identitetsskapande kläder"
Visar resultat 16 - 20 av 36 uppsatser innehållade orden identitetsskapande kläder.
16. Generation Y - modemedveten eller miljömedveten?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Titel: Generation Y - modemedveten eller miljömedveten? Seminariedatum: 2015-06-04 Kurs: FEKH29, Företagsekonomi: Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Emma Håkansson, Nicole Johansson & Karin Mohlin Handledare: Magnus Lagnevik Syfte: Studiens syfte är att undersöka ett urval av Generation Y vid Lunds Universitet utifrån ABC-modellen för att utläsa deras attityd till CSR-initiativ inom Fast-Fashion branschen. Genom detta hoppas vi kunna bringa en djupare förståelse för vikten av samhällsansvar hos Fast-Fashion företag och vilken inverkan det i sin tur har på slutkonsumenten. LÄS MER
17. Identitetsskapande på Lookbook : En undersökning av relationen mellan Lookbook och identitetsamt kläders betydelse
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Med tanke på hur modevärlden ser ut idag, att så många har privata modebloggar och många modebloggare har gjort sig ett namn i branschen, är det ur ett socialpsykologiskt perspektiv viktigt att undersöka kvinnliga modebloggares tankar och upplevelser kring att presentera sig själv på internet och hur det är relaterat till deras identitet. Modebloggare är idag aktiva aktörer inom modevärlden som ofta samarbetar med stora modeföretag. LÄS MER
18. Mössor och människor : Om mössors funktion i identitetsskapande
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Uppsaten handlar om hur mössor används i ungdomars identitetsskapande, både i tal och agerande. Genom att studera bruket av mössor framgår hur ungdomar både formar persnoliga och kollektiva identiteter. LÄS MER
19. Jag är det jag äger - en studie om vad konsumtion betyder för barns identitetsskapande och sociala relationer
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SociologiSammanfattning : Problem/Bakgrund: I relativt tidig ålder försöker individen finna sig själv och skapa sin identitet. Med hjälp av yttre attribut som exempelvis kläder kan individen visa omgivningen vem han är. Konsumtionsvaror anses således ha fått en större betydelse för skapandet av identiteten. LÄS MER
20. ”Ta på dig kläderna, ta på dig ett leende” - En kvalitativ studie om arbetskläder och konstruerandet av yrkesroller
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är å ena sidan att öka förståelsen för medarbetarnas upplevelser av att bära arbetskläder i publika organisationer, å andra sidan att öka förståelsen för arbetsklädernas betydelse ur ett organisatoriskt perspektiv. Området verkar vara relativt outforskat men kläder inom organisationer verkar kunna symbolisera yrkesrollen och socialisera in medarbetarna i den. LÄS MER