Sökning: "idrottsAB"

Visar resultat 11 - 15 av 16 uppsatser innehållade ordet idrottsAB.

  1. 11. Nyemission. Var det värt det? : En studie om nyemissioners effekter på idrottsaktiebolag

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Jacob Leijon; Adam Bengmark; [2014]
    Nyckelord :nyemissioner; idrottsaktiebolag; idrottsAB; fotbollsklubbar; nyemisison;

    Sammanfattning : This essay has examined the effects that new issues had on the four Swedish football clubs that are organized as sport limited companies. The difference between a limited company and a sporting limited company is that the clubs always have majority ownership by the 51% rule. LÄS MER

  2. 12. Intäktsredovisning : i elitidrottsföreningar

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Robinzon Högstedt; Angela Lötvall; [2013]
    Nyckelord :revenue recognition; revenue; income; accrual; accrual accounting; realization; intäktsredovisning; erkännande; realisation; prestation; ideell förening; idrottsAB; fotboll; ishockey; Allsvenskan; Elitserien;

    Sammanfattning : Studien studerar intäktsredovisningen i idrottens elitverksamhet. Studien är inriktad mot ishockeyns Elitserie och fotbollens Allsvenska. Syftet med studien är att undersöka vilka problem som kan uppstå i intäktsredovisningen och förklara dem. LÄS MER

  3. 13. Har bolagiseringen av idrottsföreningar gett önskad effekt? : En fallstudie om idrottsaktiebolag ger bättre finansiella nyckeltal samt bättre sportsligt resultat

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Sandra Brunn Olausson; Dejan Novakovic; [2013]
    Nyckelord :Corporatisation; financing; return; solidity; sport results.; Bolagisering; finansiering; räntabilitet; soliditet; sportsligt resultat.;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: År 1999 blev det tillåtet för idrottsföreningar med elitverksamhet att bilda aktiebolag. I dag har endast 23 stycken idrottsföreningar av ungefär 20 000 valt att bilda aktiebolag som man upplåtit sin serieplats till. LÄS MER

  4. 14. Marknadsföring inom idrottsföreningar : -En studie om ishockey idrottsAB i Stockholm

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Johan Ericsson; Joakim Lindevall; [2013]
    Nyckelord :Sports organizations; Marketing mix; sports marketing; IdrottsAB; Marknadsföringsmix; idrottsmarknadsföring;

    Sammanfattning : Purpose: The purpose of this studie is to map and describe the marketing strategies of professional sport organizations and examine in what extent and how they apply the 7P’s of the Marketing mix. Method: We have used an abductive approach in this study. LÄS MER

  5. 15. Bolagiseringens påverkan på elitfotbollen : Fallet Örebro SK Elitfotboll AB

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskap och medicin

    Författare :Tommi Uksila; Thomas Norman; [2012]
    Nyckelord :Bolagisering; 51-procentsregeln; IdrottsAB; Örebro SK;

    Sammanfattning : 1967 tog svensk idrott beslutet att avskaffa amatörreglerna, vilket innebar att idrottare nu kunde ta emot pengar för sitt idrottsutövande. Det dröjde dock fram till slutet på 1980-talet innan svensk fotboll på allvar professionaliserades och där hela spelartrupper heltidsanställdes av fotbollsklubben. LÄS MER