Sökning: "inaktiva elever idrott och hälsa"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden inaktiva elever idrott och hälsa.

  1. 1. Hemligheten bakom aktiva elever : En kvalitativ studie om lärares strategier för att hantera inaktiva elever på lektionerna i idrott och hälsa

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Mathilda Lidholt Wickman; Johanna Andersson; [2023]
    Nyckelord :Frånvaro; icke-deltagande; idrott och hälsa; fysisk aktivitet; motivation; fysisk inaktivitet;

    Sammanfattning : Purpose and research questions The aim for this study is to determine how teachers in physical education handles students who do not want to participate in the ongoing teaching. - What are the teachers' experiences with students who do not participate in the physical education lessons? - Are there any strategies that teachers use to engage students who do not participate in the physical education lessons? - In what way does the teachers work in practice to ensure that the inactive students achieve a passing grade in physical education? Method The study used a qualitative method by semi-structured interviews with seven teachers who teach in physical education. LÄS MER

  2. 2. En tvärsnittsstudie som belyser skillnader mellan gymnasieelevers fysiska aktivitetsnivåer

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa

    Författare :Adam Brhane; William Olsson Lejeune; [2023]
    Nyckelord :Gymnasieelever; idrott; hälsa; folkhälsa; fysisk aktivitet;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar  Syftet med studien var att undersöka om gymnasieelever når upp till rekommendationerna för fysisk aktivitet samt undersöka om det fanns några skillnader mellan eleverna. Den primära frågeställningen undersökte skillnader i fysisk aktivitet mellan könen. LÄS MER

  3. 3. Idrottslärares upplevelse av hur de kan främja fysisk aktivitet i skolan : En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Fysioterapi

    Författare :Wilma Hedvall; Fanny Jonsson; [2022]
    Nyckelord :Physiotherapy; physical activity; physical education; school physioterapist; physical activity in school; student health; Fysioterapi; fysisk aktivitet; idrott och hälsa; skolfysioterapeut; fysisk aktivitet i skolan; elevhälsan;

    Sammanfattning : Bakgrund: Barn och ungdomar rör på sig allt mindre vilket medför negativa hälsokonsekvenser både fysiskt och psykiskt. Denna population spenderar stor del av dagarna i skolan vilket ger idrottsläraren en viktig roll i att främja fysisk aktivitet hos eleverna. LÄS MER

  4. 4. Motivation : Hur lärare motiverar inaktiva/lågaktiva barn i skolan till rörelse under lektionerna i idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Leyli Lisa Almali; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning Syftet med denna uppsats är att undersöka hur man som idrottslärare kan motivera inaktivasamt lågaktiva barn till fysisk rörelse under idrottstimmar. Frågeställningar: • Vilka strategier använder idrottslärare för att motivera inaktiva elever till att delta iundervisningen? • Hur fungerar dessa strategier? Metod Studien har en kvalitativ ansats och består av intervjuer och observationer, detta för att hittasvar på studiens frågeställningar. LÄS MER

  5. 5. Idrotten i skolan, för vem och vilka? : En kvantitativ studie för att se vilka elever motiveras till fysisk aktivitet på idrottslektion

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Ermin Klebic; Mattias Hellman; [2020]
    Nyckelord :skolidrott; stegräknare; fysisk aktivitet; Engströms logiker;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna uppsats är att ta reda på vad som motiverar gymnasieelever till fysisk aktivitet samt om denna motivation påverkar aktivitetsgraden under lektionerna i idrott och hälsa. Frågeställningar: Vad motiverar gymnasieelever till att vara fysiskt aktiva på lektionerna i idrott och hälsa? Hur många gymnasieelever är fysiskt aktiva på fritiden? Hur många gymnasieelever är föreningsaktiva på fritiden? Hur hög är aktivitetsgraden hos gymnasieelever under lektionen i idrott & hälsa? Är det någon skillnad i aktivitetsgrad mellan de fysiskt aktiva på fritiden kontra de inaktiva gymnasieeleverna? Finns det en skillnad i aktivitetsgraden mellan de föreningsaktiva kontra de icke föreningsaktiva gymnasieeleverna? Finns det skillnader mellan kön i aktivitetsgrad på lektionerna? Finns det ett samband mellan aktiviteten gymnasieelever motiveras av och aktivitetsgraden under lektionen?  Metod: Urvalet består av flickor (n=42) och pojkar (n=54) på gymnasiet. LÄS MER