Sökning: "individ och samhällsperspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden individ och samhällsperspektiv.

  1. 1. Varför flyr sjuksköterskor vårdyrket? : En integrativ litteraturöversikt om inverkande arbetsrelaterade faktorer

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Anton Johansson; [2023]
    Nyckelord :Arbetsmiljö; Engagemang; Hälsa; Ledarskap; Lämna arbetet; Sjuksköterskebrist; Sjuksköterskor; Uppsägning;

    Sammanfattning : Den globala bristen på sjuksköterskor är ett omfattande samhällsproblem. För att kunna bemöta det stigande vårdbehovet efter massuppsägningarna som följde efter coronapandemin beräknas det i ett globalt perspektiv behövas 13 miljoner nya sjuksköterskor inom det kommande decenniet. LÄS MER

  2. 2. ”We often see our identities as fixed; we see shyness as something we are stuck with for life. This isn’t true” : En kvalitativ innehållsanalys av moderna självhjälpsböckers framställning av blyghet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Emma Rundlöf; [2023]
    Nyckelord :Blyghet; självhjälpslitteratur; modernitet; identitet; individualisering;

    Sammanfattning : Blyghet är ett fenomen som genom tiderna tillskrivits ett flertal olika definitioner och betydelser, och har behandlats utifrån såväl ett individ- som ett samhällsperspektiv. Utifrån ett samhällsperspektiv tycks blyghet, framför allt i västerländska kulturer, betraktas som avvikande i negativ bemärkelse. LÄS MER

  3. 3. UNGA SOM VARKEN ARBETAR ELLER STUDERAR : En kvalitativ studie av det kommunala aktivitetsansvaret utifrån studie- och yrkesvägledares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Nicole Galvez; Sofie Lindberg; [2023]
    Nyckelord :motivation; ungdomar; studieavbrott; KAA;

    Sammanfattning : Alla kommuner har enligt skollagen ett aktivitetsansvar, vilket innebär att unga under 20 år som varken arbetar eller studerar ska erbjudas lämpliga individuella åtgärder. Detta kallas kommunala aktivitetsansvarets vars uppgift är att motivera individen till att börja eller återgå till skolan. LÄS MER

  4. 4. Vägledning för individer med bakgrund i kriminalitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Freddie Holmertz Wrede; Clarabella Birgell; [2022]
    Nyckelord :Kriminalitet; Stigma; Vägledning; Arbetsmarknad; Socialt samspel;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen har vägledning i koppling till kriminalvård undersökts. Syftet med arbetet har varit att granska hur vägledning kan fungera som resurs för att ge före detta kriminella möjlighet att återgå till arbetsmarknaden och undvika återfall till kriminalitet. LÄS MER

  5. 5. Hållbar utveckling i digitala läromedel : En kvalitativ textanalys efter nya läroplanen LGR22

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ellen Allocco; Hanna Wallberg; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Föreliggande studie syftar till att med hjälp av ett critical literacy-perspektiv analysera hur två digitala läromedel i geografi och dess lärarhandledningar, med fokus på hållbar utveckling förhåller sig till den nya läroplanen (Lgr22). Med utgångspunkt i studiens syfte formulerades följande två forskningsfrågor: 1) På vilket sätt behandlar de digitala läromedlen och dess lärarhandledningar det innehåll som förekommer i den nya kursplanen för geografi gällande hållbar utveckling? 2) Vilka likheter och skillnader finns mellan de digitala läromedlen, dess lärarhandledningar och i den nya kursplanen för geografi gällande hållbar utveckling? Med inspiration från Moira von Wright (1999) utvecklades tre underliggande metodiska frågor som syftar till att möjliggöra att studiens forskningsfrågor besvaras: a) Hur behandlas de tre dimensionerna, social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet, i de digitala läromedlen? b) På vilket sätt beskriver de digitala läromedlens innehåll vilka val som kan bidra till en hållbar utveckling utifrån ett individ- och samhällsperspektiv? c) Hur tar de digitala läromedlen upp konsekvenser av ojämlika levnadsvillkor och arbete med att förbättra människors levnadsvillkor? En kvalitativ textanalys genomfördes på två läromedel, SOS 4–6 (Liber) och Geografi 4–6 (Gleerups). LÄS MER