Sökning: "information till medborgare"

Visar resultat 1 - 5 av 283 uppsatser innehållade orden information till medborgare.

  1. 1. Låsta portar, färdig mark - Om socialarbetares syn på hur organisatoriska och strukturella faktorer påverkar socialtjänstens förmåga att bygga tillitsfulla relationer med utsatta grupper i ljuset av LVU-kampanjen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Maja Jansson; [2024-01-25]
    Nyckelord :socialtjänsten; lvu-kampanjen; institutionell rasism; kritiskt socialt arbete; tillit; new public management;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka socialarbetares syn på vilka organisatoriska och strukturella faktorer som inverkar på socialtjänstens förmåga att hantera LVU-kampanjens efterverkningar och etablera en större tillit till socialtjänsten hos den grupp i samhället som berörts negativt av kampanjen. Studien innefattade intervjuer med sju socialarbetare. LÄS MER

  2. 2. Aspekter av demokratisk fostran i skolan: En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Borea Bunjaku; Ajdin Ramic; [2024]
    Nyckelord :Aktivt deltagande; Demokrati; Demokratisk fostran; Medborgarfostran; Samhällskunskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att presentera forskning som behandlar möjligheter och utmaningar vid implementering av skolans demokratiuppdrag. Vidare studeras även hur samhällskunskapen arbetar med att fostra aktiva demokratiska medborgare. LÄS MER

  3. 3. Äldres användning och upplevelse av 1177.se : En kvalitativ analys

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Freja Jakobsson; Johan Sörlin; [2024]
    Nyckelord :1177; UTAUT; digital healthcare services; seniors; patient portal; 1177; UTAUT; digitala vårdtjänster; äldre; patientportal;

    Sammanfattning : Regeringen är skyldig att framställa och tillhandahålla allmänna tjänster till alla medborgare oberoende av åldersgrupp, etnicitet och kön. Regeringen har som ambition att digitalisera offentliga sektorer för att skapa en mer lättillgänglig och effektiv service, med målet att skapa en enklare vardag för medborgare. LÄS MER

  4. 4. ”ÄR DU BEREDD OM DET BLIR EN KRIS?” : En kvalitativ studie av hur medborgare i en kommun uppfattar och förhåller sig till riskkommunikation

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Moa Madell; [2024]
    Nyckelord :risk communication; crisis preparedness; risk perception; protection motivation theory; risk society; municipality; focus group;

    Sammanfattning : In a time where crises are more present, risk communication plays an important role in equipping citizens with information and knowledge on how to prepare themselves. This study examines how citizens in the municipality Strängnäs perceive and interpret the municipality's risk communication, particularly focused on the information folder "Be prepared for a crisis or social disturbance". LÄS MER

  5. 5. ÖAR, BROAR OCH GRÄNSGÅNGARE; Barriärer mot ekologiskt hållbarhetsarbete i Göteborgs miljöförvaltning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

    Författare :Filip Klang; [2023-09-27]
    Nyckelord :Hållbarhetsbarriärer; tjänstepersoner; myndighetsutövning; Agenda 2030; Göteborg;

    Sammanfattning : Att ställa om samhället till att bli mer hållbart i förenlighet med Agenda 2030 och de globala hållbarhetsmålen har länge varit en tuff nöt att knäcka. Göteborgs stad har sedan 2021 arbetat med att implementera ett nytt miljö- och klimatprogram till följd av det mindre lyckade miljöprogrammet som löpte mellan 2012–2020. LÄS MER