Sökning: "informell text"
Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden informell text.
1. “Det ingick i livet” : Minnen om barndom och vardag i barnsomsorgen och omsorg om barn 1940–1950
Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka hur äldre personer ser tillbaka på sin barndom och vardag i barnomsorgen 1940–1950. Genom muntlig historia som teori analyseras de minnen och berättelser som har samlats genom en enkät och textdiskussion från 16 personer via forum på internet. LÄS MER
2. A Comparative Study of the Quality between Formality Style Transfer of Sentences in Swedish and English, leveraging the BERT model
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Formality Style Transfer (FST) is the task of automatically transforming a piece of text from one level of formality to another. Previous research has investigated different methods of performing FST on text in English, but at the time of this project there were to the author’s knowledge no previous studies analysing the quality of FST on text in Swedish. LÄS MER
3. "Hur ofta småpratar du i ditt agila systemutvecklingsteam?” : En enkätstudie om informell kommunikation och teamsamarbete i en japansk kontext under COVID
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för data- och systemvetenskapSammanfattning : This study focuses on agile systems development teams which work remotely during the COVID pandemic. Purpose: To identify the missing topics in informal communication and the relationship between them and team collaboration. Method: Survey is used to collect nominal data, ordinal data and qualitative data of text. LÄS MER
4. De kan man säga, men inte skriva! En studie av elevers felanvändning av det i svenskundervisningens skrivande
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att skapa förståelse för hur ungdomar felanvänder DET i formellt textskrivande i skolan genom att studera fenomenet utifrån olika infallsvinklar, analysmetoder och material. Ungdomars felanvändning av DET har inte tidigare undersökts på detta sätt, så en teoretisk analysmodell har utformats där perspektiven fritidsskrivande, skrivundervisning och elevers föreställningar om språkliga normer lyfts fram. LÄS MER
5. Shakespeare eller Schiefauer? : Mekanismer bakom kanonbildandet i svenskämnet för årskurs 7–9 samt gymnasieskolan.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att studera den mer eller mindre medvetna litteraturkanon som skapas genom lärares val av litteratur i undervisningen inom svenskämnet för årskurs 7–9 och gymnasieskolan. För att uppnå syftet genomfördes en enkätundersökning som en grund för läromedels- och antologianalys av de verk som svensklärarna nämnde i enkäten. LÄS MER