Sökning: "inkludering förskola barn med behov av särskilt stöd"
Visar resultat 21 - 25 av 137 uppsatser innehållade orden inkludering förskola barn med behov av särskilt stöd.
21. Förskollärares planeringsarbete av aktiviteter som inkluderar barn i behov av särskilt stöd : En intervjustudie av verksamma förskollärares inställning till inkluderingsarbetet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien är att få en fördjupad kunskap för hur förskollärare planerar aktiviteter som inkluderar barn i behov av särskilt stöd. Vi har undersökt hur förskollärarens inställning och attityd till inkludering av barn i behov av särskilt stöd samt hur yttre faktorer påverkar planeringsarbetet av inkluderande aktiviteter. LÄS MER
22. ”Varför är det bra att vara så tydlig?” : En kvalitativ studie med fokus på förskollärares beskrivningar av arbetet med tydliggörande pedagogik
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktikSammanfattning : Denna studie har fokus på tydliggörande pedagogik inom området specialpedagogik. Studiens syfte var att bidra till kunskap om hur tydliggörande pedagogik kan tillämpas i förskolan för att tillgodose barns behov samt vad denna tillämpning kan medföra till förskolans verksamhet genom att undersöka förskollärares beskrivning. LÄS MER
23. Specialpedagogik i förskolan : En studie om förskollärares uppfattningar kring det specialpedagogiska arbetet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Specialpedagogik är en stor del del av förskolans dagliga verksamhet och i styrdokument betonas alla barns rätt till en likvärdig förskola. Men trots att specialpedagogiken finns i styrdokumenten kan det utföras på olika sätt och med hjälp av olika perspektiv i verksamheterna. LÄS MER
24. En förskola för alla: inkludering i förskolan och pedagogernas arbetssätt : Förskollärarens uppfattningar kring arbetet med barn i behov av särskilt stöd och en inkluderande förskolemiljö
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om hur förskollärare ser på begreppet inkludering och hur förskollärarna arbetar med inkludering av barn med särskilda behov, samt vilka svårigheter som kan upplevas i det inkluderande arbetssättet. Våra frågeställningar är: Hur ser pedagogerna på begreppet inkludering och hur arbetar de med inkludering av barn med särskilda behov?Hur anpassar pedagogerna verksamheten till barn med särskilda behov?Vilka utmaningar medför ett barn med särskilt behov? För att få svar på våra frågeställningar intervjuade vi fem förskollärare, förskollärarna var från sex olika förskolor i tre olika kommuner. LÄS MER
25. Förskolans arbete för en likvärdig och anpassad utbildning för alla barn : En kvalitativ studie om likvärdighet i förskolan
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra hur personal inom förskolans verksamhet resonerar för att med kvalitet nå läroplanens mål om en likvärdig utbildning som är anpassad för samtliga barn. Studien är utförd med en kvalitativ metod genomförd med sex semistrukturerade intervjuer, för att få ta del av förskolepersonals resonemang kring likvärdighet, inkludering samt kvalitet. LÄS MER