Sökning: "inkludering kultur"

Visar resultat 1 - 5 av 336 uppsatser innehållade orden inkludering kultur.

  1. 1. "Alla är olika, men alla behövs, alla är viktiga"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sara Sand; Pernilla Andersson; [2024]
    Nyckelord :barn i behov av särskilt stöd; förskollärare; inkludering; förskola; möjligheter; utmaningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra förskollärares upplevelser av möjligheter och utmaningar för inkludering av barn i behov av särskilt stöd. Vi har genom semi-strukturerade intervjuer synliggjort vad åtta förskollärare upplever är utmaningar att inkludera barn i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  2. 2. Inkludering av elever i ett mångkulturellt klassrum inom religionsämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Fia Kallertin; Sara Lundh; [2024]
    Nyckelord :Grundskolan; inkludering; lärande; multikulturell; mångfald; religionsundervisning; religiös undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att få syn på problematik som kan uppstå inom religionsundervisningen som resultat av ett multikulturellt klassrum med en religiös mångfald. Vi skriver detta arbete eftersom vi vill inspirera till att öka inkluderingen av alla elever genom att synliggöra olika perspektiv och förhållningssätt som kan tillämpas i klassrummet. LÄS MER

  3. 3. Konsten att göra det osynliga synligt : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med nationella minoriteter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Josef Abbas-Andersson; Sivermalm Sophia; [2024]
    Nyckelord :Nationella minoriteter; förskola; inkludering;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att ta reda på hur förskollärare arbetar med nationella minoriteter och ta reda på vilka påverkansfaktorer som inverkar på undervisningen om de nationella minoriteterna. Studien är en flermetods-studie kring ett arbetsmaterial som skapats för förskolans arbete med minoriteter (Sametinget,2018), förskollärare har genomfört semistrukturerade enkäter och semistrukturerade intervjuer och frågorna har berört förskollärares resonemang kring arbetet med nationella minoriteter utifrån arbetsmaterialet. LÄS MER

  4. 4. Vem bär ansvaret? : En studie om gymnasielärares perspektiv på HBTQIA+-inkludering inom skolan

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Victoria Junghagen; Tim Heinonen; [2024]
    Nyckelord :HBTQIA heteronormativitet inkludering psykisk ohälsa skola;

    Sammanfattning : HBTQIA+-personers ökade risk för psykisk ohälsa är nära kopplad till minoritetsstress, vilket innebär att dessa personer ofta utsätts för kränkningar, hot och diskriminering. Detta resulterar i en märkbar skillnad i upplevd psykisk ohälsa jämfört med personer som inte identifierar sig som en HBTQIA-person, då samhället övervägande formas efter en heteronormativ modell. LÄS MER

  5. 5. Utmaningar och behov av anpassningar för andraspråkselever inom samhällsorienterande ämnen – en kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Zerina Salihovic; Hadzajlic Emina; [2024]
    Nyckelord :andraspråkselever; anpassningar; So-ämne; So-undervisning; språkutveckling; transspråk; stöttning; utmaningar; arbetsmetoder; sociokulturella perspektivet.;

    Sammanfattning : Denna studie fokuserar på lärarens anpassningar och vilka utmaningar de möter i sin undervisning med andraspråkselever i SO-undervisningen. Syftet med studien är att skapa förståelse och undersöka lärarnas perspektiv på arbetsmetoder för att främja andraspråkselever inom de samhällsorienterande ämnena. LÄS MER