Sökning: "inklusion demokrati"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden inklusion demokrati.

  1. 1. Kontinuerligt lärande förhållbara förbättringar : En fallstudie i hur miljöförbättringsarbete kanbelysa det lärande som sker hoselinstallatörsföretag som arbetar efter konceptetständiga förbättringar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande (ECE)

    Författare :Ellinor Brorsson; Michaela Bartoletti; [2017]
    Nyckelord :Continuous improvements; learning for sustainable development; strategic environmental work; experience-based learning; discrepancy; democracy; pragmatism; Ständiga förbättringar; lärande för hållbar utveckling; miljöstrategiskt arbete; erfarenhetsbaserat lärande; diskrepanser; demokrati; pragmatism;

    Sammanfattning : Förväntan på att företag arbetar aktivt med att minska sin miljöpåverkan växer sig större för var dag. Med en miljöcertifiering kan företag visa sig ansvarsfulla inför sina intressenter och chanserna för en säkrad plats på framtidens marknad kan öka. LÄS MER

  2. 2. En textanalys av värdegrunden och svenska som andraspråk i Lgr 11 - nyanlända elevers inkludering och delaktighet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Denize Demirel Al Reshan; Katarina Karlekvist Pettersson; [2015-08-26]
    Nyckelord :Värdegrund; Svenska som andraspråk; Nyanlända elever; Berikningsteori; Inkludering; Delaktighet; Integrering; Mångkulturalism; Interkulturalism; Tolkningsmöjligheter;

    Sammanfattning : Syfte Studiens syfte var att undersöka hur lärare i skolan förväntas inkludera de nyanlända eleverna utifrån stydokumenten. Den empiriska undersökningen avsåg att besvara syftet utifrån några frågeställningar som innehöll begreppen berikning, brist, inkludering, inklusion, integrering, exkludering, mångkulturalism och interkulturalism. LÄS MER

  3. 3. "Det är en balansgång"- en diskursanalys av hur lärare talar om Social och Emotionell Träning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Anna Kaspersson; [2011]
    Nyckelord :Social och Emotionell Täning; Lärare; Diskursanalys;

    Sammanfattning : Studien syftar till att söka förståelse för hur lärare talar om och reflekterar kring Social och Emotionell Träning (SET) som en pedagogisk uppgift och en professionell utmaning i klassrummet.  Detta undersöks mot bakgrund av följande frågeställningar: Vari ligger utmaningen i undervisandet av SET? Vilka dilemman existerar här? Vad är det som står på spel? Studiens gjordes mot bakgrund av att SET kritiserats hårt i olika medier och ska därför förstås mot bakgrund av denna kontext. LÄS MER