Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Att knäcka koden : Autism i matematikutbildning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Jacob Dahlberg; [2024]
    Nyckelord :autism; digitala hjälpmedel; hjälpmedel; kognitiva förmågor; matematikutbildning; stöttning; utmaningar; visuella hjälpmedel;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt har i syfte att undersöka de utmaningar som elever med autism möter inom matematikutbildning och vilken stöttning som lärare kan använda för att underlätta deras inlärning. För att strukturera upp arbetet delades syftet in i två frågeställningar: utmaningar och stöttning. LÄS MER

  2. 2. Exponering för paracetamol under graviditet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för farmaceutisk biovetenskap

    Författare :Zainab Ghazy; [2022]
    Nyckelord :acetaminophen; pregnancy; adhd; paracetamol; gravid; exponering; adhd;

    Sammanfattning : Bakgrund: Paracetamol, även känt som acetaminophen, är ett populärt receptbelagt och receptfritt analgetisk och antipyretiskt läkemedel. Paracetamol anses vara säkert läkemedel, även under graviditeten, så länge man inte överskrider de rekommenderade doserna. LÄS MER

  3. 3. Sambandet mellan hjärnans funktioner och inlärning hos elever med ADHD och AST : Ett försök att generera teori ur en litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Maria Senbom; Ann-Sofi Persson; [2021]
    Nyckelord :ADHD; ASD; brain functions; learning; pedagogical implications; ADHD; AST; hjärnans funktioner; inlärning; pedagogiska implikationer;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande examensarbetet är att genom en litteraturstudie försöka generera teori för hur den specialpedagogiska verksamheten kan dra nytta av forskningsresultaten gällande hur hjärnans funktioner fungerar i samband med inlärning vid ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) och/eller autismspektrumtillstånd (AST). Metoden som valts för denna studie är en kvalitativ litteraturstudie, där resultatet analyserats efter Grounded Theory. LÄS MER

  4. 4. Vad fattas i insatser för personer med ADHD och autism? : En litteraturstudie över insatser för personer med ADHD och AST

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Erica Green Hansson; [2021]
    Nyckelord :ADHD; AST; skills; multimodal treatment; stigma; ADHD; Autismspektrumtillstånd; förmåga; multimodal behandling; stigma;

    Sammanfattning : Examensarbetets syfte är att undersöka vilka insatser och vilket stöd som personer med ADHD respektive AST är i behov av, samt kan bistås med under sitt livslopp. Studien är en övergripande litteraturstudie som genom kvalitetsbedömda forskningsartiklar utvädrat dess effekt och långtidseffekt för psykisk och socialt liv. LÄS MER

  5. 5. Autism och läsförståelse : - Erfarenheter, utmaningar och strategier ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lena Carle; Ewa Edström Forsberg; [2020]
    Nyckelord :Autismspektrumtillstånd AST ; främja läsförståelse; läsförståelsestrategier; svårigheter läsförståelse; utmaning i skolmiljö.;

    Sammanfattning : Forskning har visat på att det är av största vikt att ha ett utvecklat tal- och skriftspråk för att klara av dagens samhälle. En viktig färdighet i grundskolan är läsförståelse. LÄS MER