Sökning: "inlärning kontext"

Visar resultat 21 - 25 av 47 uppsatser innehållade orden inlärning kontext.

  1. 21. Museer genom unga ögon - En publikundersökning kring de unga vuxnas förväntningar och upplevelser av Trelleborgs Museum

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Sara Musicanti; [2019]
    Nyckelord :Kommunikation; Publikundersökning; Gruppintervjuer; Kultur; Unga vuxna; Museer; Contextual Model of Learning; Personlig kontext; Fysisk kontext;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka Trelleborgs Museums kommunikativa aspekter utifrån de unga vuxnas förutfattade meningar, tankar och idéer kring museet i fråga och ifall dessa idéer förändras eller förblir dem samma efter att ungdomarna fått besöka museet. Publikundersökningen i denna studie har lyckats måla upp en generell bild av situationen, med hjälp av fyra gruppintervjuer med unga vuxna mellan 16–25 år och genom användningen av teorier om identitet, inlärning i museer och fysisk kontext. LÄS MER

  2. 22. Serious games och narrativets varande eller icke-varande : Berättelsedriven design i lärande-spel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Rebecka Pettersson; Cornelis Rönnberg Westin; [2019]
    Nyckelord :narrative design; word comprehension; motivation; serious games; narrative; berättelsedriven speldesign; högskoleprovet; ordförståelse; motivation; serious games; narrativ;

    Sammanfattning : Inom forskningsområdet för serious games (SG) råder en oklar uppfattning om narrativets roll i lärande-spel, samtidigt som SG som koncept har visat sig ha positiv effekt i flera studier. Mot bakgrund av detta undersöker den här studien hur unga vuxna uppfattar den berättelsedrivna speldesignen i ett ordförståelse-spel som självskattad motiverande faktor för att spela vidare. LÄS MER

  3. 23. Lärande i svenska språket på mångkulturell förskola : Pedagogers förhållningssätt till arbetet med barn med annat modersmål än svenska.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Monja Dujakovic; Gabriel Florwald; [2018]
    Nyckelord :Förskola; mångkultur; svenska; språklärande; modersmål; hermeneutik; förhållningssätt.;

    Sammanfattning : Lärande i det svenska språket är av vikt för barn med annat modersmål än svenska. Språkliga erfarenheter ska läras in i en tidig ålder för att inte leda till svårigheter i språklärandet. Eventuella svårigheter kan senare påverka barnens kommande skolgång och framtida studier. LÄS MER

  4. 24. Matematik i tvåspråkig skola. Om tvåspråkighet, arbetsro och höga förväntningar.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Pirjo Paldán; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractSyfte: Syftet med studien är att undersöka skolmiljön och belysa faktorer i undervisning och skolmiljö som hjälper eleverna på en tvåspråkig skola att tillgodogöra sig matematikundervisningen. Studien avser att belysa vilken typ av undervisning skolan bedriver så att alla elever, även de svaga, får en god kunskapsutveckling i matematik. LÄS MER

  5. 25. "Regler är regler"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Karolina Kjällquist; [2017]
    Nyckelord :Foucault; Institution; Motstånd; Regler; Självreglering; Styrning; Övervakning;

    Sammanfattning : Reglering och styrning av barns beteende och agerande kan ses som en del av deras uppfostran i såväl förskolan som i det övriga samhället. Men vad är det som regleras och vad eller vem är det som styr och reglerar och vad förväntas regler och styrning leda till? Kan barns motstånd ses som betydelsefullt? Den här studien har som syfte att belysa ovanstående frågor men den berör även barns förmåga att självreglera samt vilka former makthandlingar kan ta i den institutionella förskolemiljön. LÄS MER