Sökning: "inomhusmiljö språk"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden inomhusmiljö språk.
1. Språkrika lärmiljöer i förskolan : En kvalitativ studie om inomhusmiljöns betydelse för barns språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur förskollärare planerar och utformar inomhusmiljön för att stimulera barns språkutveckling. Studien bestod av två delstudier. Delstudie I intervju och delstudie II observation. Insamlingsmetoden för delstudie I intervju var semistrukturerade intervjuer och fem förskollärare intervjuades. LÄS MER
2. Inomhusmiljöns betydelse för språkstimulering i förskolan : En studie om förskollärares inställning till inomhusmiljöns betydelse för språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Syftet är att bidra med kunskap om hur den pedagogiska inomhusmiljön kan verka som språkstimulerande. Studien kommer även att behandla förskollärares förhållningssätt i förhållande till miljö och barns språkutveckling. Studien utgår ifrån en kvalitativ metod där vi har genomfört intervjuer med sex förskollärare. LÄS MER
3. "Stopp! Springer gör vi utomhus" : Barns behov och rörelsemöjligheter i förskolans inomhusmiljö
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktikSammanfattning : Barn ska få möjligheter till rörelse och fysisk aktivitet samt att uppleva rörelseglädje. Förskolan har ett uppdrag att se till att barnen får möjlighet att utveckla en uppfattning om hur rörelse och en näringsrik kost kan bidra till en hälsosam livsstil. LÄS MER
4. "Det som är det viktigaste är att man på något sätt kommunicerar" : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om inomhusmiljöns betydelse för barns språkutveckling
Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie är att utveckla kunskap om förskollärares uppfattningar om den fysiska och sociala inomhusmiljöns betydelse för barns språkutveckling. Studien utgick ifrån två frågeställningar:Vilka uppfattningar har förskollärare om hur förskolans sociala och fysiska inomhusmiljö främjar barns språkutveckling?Vilka uppfattningar har förskollärare om den sociala och fysiska inomhusmiljön och materialets betydelse i planerad undervisning för att främja barns språkutveckling?Studien är kvalitativ och i form av sex semistrukturerade intervjuer. LÄS MER
5. Barns viktiga platser i förskolan : En studie av barns viktiga platser ur ett livsvärldsfenomenologiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ÄmnesdidaktikSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka barns favoritplats i förskolans pedagogiska inomhusmiljö. Undersökningen utgår från barns perspektiv genom ett försök att närma sig barns livsvärldar. Betydande för studien har varit Merleau-Pontys livsvärldsbegrepp, vilket konkret har inneburit barns erfarenheter och upplevelser av platserna. LÄS MER