Sökning: "inre faktorer som främjar lärande"

Visar resultat 11 - 15 av 15 uppsatser innehållade orden inre faktorer som främjar lärande.

  1. 11. Faktorer som kan öka och främja digital hälsolitteracitet ur ett folkhälsovetenskapligt perspektiv : En systematisk litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Marie Illerbrand; [2019]
    Nyckelord :Digital literacy; health literacy; public health; digital divide; factors;

    Sammanfattning : Inledning: I takt med digitaliseringen har digital hälsolitteracitet blivit en av de viktigaste hälsoindikatorerna. Då individen förväntas vara mer delaktig i sin egen hälsa krävs en viss nivå av digital hälsolitteracitet, det vill säga förmåga att finna och använda digital hälsoinformation och hantera digitala verktyg. LÄS MER

  2. 12. Motiverande samtal. En möjlig väg mot ökad prestation i bildämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :anna Nygren; [2019]
    Nyckelord :bildämnet; motivation; självbestämmandeteorin; motiverande samtal; pygmalioneffekten;

    Sammanfattning : Inom skolan möter läraren elever av alla de slag, elever med varierande bakgrund och erfarenheter. De som känner sig bekväma i skolans vardag och de som inte gör det, samt de som är motiverade och de som är omotiverade. Motiverande samtal är ett verktyg som används bl.a inom sjukvården och behandling av olika sorters missbruk. LÄS MER

  3. 13. Flickor med adhd i gymnasiet – Röster om skolvardag, stöd och motivation Girls With adhd in Upper Secondary School – Voices on Everyday School Life, Interventions and Motivation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Pernilla Tonning; [2017]
    Nyckelord :Anpassningar; Flickor med adhd; Motivation; Strategier; Skolframgång;

    Sammanfattning : SammanfattningTonning, Pernilla (2017). Flickor med adhd i gymnasiet – Röster om skolvardag, stöd och motivation Girls With adhd in Upper Secondary School – Voices on Everyday School Life, Interventions and Motivation. Specialpedagogprogrammet, Lärande och Samhälle, Skolutveckling och Ledarskap, Malmö Högskola. LÄS MER

  4. 14. Lust att lära - att tända en eld : åtta pedagogers syn på motivation och skapandet av lusten att lära hos elever i grundskolans tidigare år

    Magister-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning; Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Betty Johansson; Maja Erlandsson; [2011]
    Nyckelord :Affekter; feedback; förhållningssätt; grundskola; kontroll; lust; relevans; motivation; motivationsformer; mål; self-efficacy;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att förstå vilken syn pedagoger i skolans tidigare år har på begreppet motivation, samt hur de förhåller sig till arbetet med att skapa och stärka elevens motivation till skolarbetet. Undersökningen lyfter en rad olika aspekter som påverkar vilken motivation som väcks hos eleven och har särskilt fokus på följande faktorer; utmanande aktiviteter, kontroll, vilja, känslor och affekter, lärarens förhållningssätt, feedback, självkänsla, relevans, meningsfullhet och mål. LÄS MER

  5. 15. Från inre faktorer mot lärande organisationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Försvarshögskolan

    Författare :Elisabet Hökerberg; [2009]
    Nyckelord :Managing Director; Executive; Inner logic; External powers; Learning organisations; Huvudman; Exekutiv; Inre logik; Yttre krafter; Lärande organisationer;

    Sammanfattning : Uppsatsen gör en första ansats att utifrån befintliga organisationsteorier definiera de faktorer vilka påverkar Försvarsmakten och R3-organisationen. Oganisations-teorierna pekar på yttre krafter så som politik, ekonomi och teknologi samt inre logik-faktorer, vilka består av sociala processer som utvecklas och påverkar det klimat som präglar en organisation. LÄS MER