Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Tillbaka till grunden : En självobservationsstudie om tankar och känslor hos en nybörjare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Kentaro Ragert; [2022]
    Nyckelord :beginner; phenomenology; instrument; video documentation; logbook; nybörjare; fenomenologi; instrument; videodokumentation; loggbok;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka vilka känslor och tankar som uppstår inom mig när jag går igenom en nybörjarfas i musikaliskt instrumentspel samt vilka pedagogiska strategier jag använder för att gynna mitt eget lärande av ett nytt instrument. Detta har jag gjort genom att börja spela ett instrument som jag aldrig har spelat förut, i detta fall trumpet. LÄS MER

  2. 2. Musikundervisning i förskolan med instrumentspel som fokus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Robin Sonesson; David Alamidi; [2022]
    Nyckelord :Aktivitetsformer; didaktik; förskollärare; instrumentspel; musikdidaktik; musikundervisning; producerande funktion; reproducerande funktion; rumsliga förutsättningar; instrument;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att ur ett musikdidaktiskt perspektiv undersöka och analysera förskollärares syn på barns förutsättningar till instrumentspel i musikundervisning. Som metod genomfördes ett kvalitativt undersökningsarbete. Forskningsempirin genererades genom intervjuer som systematiskt arbetades igenom och som skapade datan för analysen. LÄS MER

  3. 3. Alla älskar väl musik? : En kvalitativ studie om elevers motivation till musikämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Felicia Johansson; [2021]
    Nyckelord :kvalitativ metod; motivation; musik; musiklyssning; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att bidra till ökad kunskap om vad som gör musikundervisningen mer motiverande för elever på högstadiet. Trots att elever ofta lyssnar på musik och umgås kring musikaliska aktiviteter, som att dansa eller sjunga ihop, saknas motivation till att lära sig mer om musikämnet. LÄS MER

  4. 4. Skapa musik i avspänning : En självstudie om mental träning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Adam Axelsson; [2019]
    Nyckelord :mental training; phenomenology; world of life; nervousness; musical design; logbook  ; mental träning; fenomenologi; livsvärld; nerovistet; musikalisk gestaltning; loggbok;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om mental träning kan vara till hjälp för att minska nervositet vid musikaliska framträdanden samt öka medvetenhet kring kroppen och det mentala. I bakgrundskapitlet förklaras vad mental träning är, relevanta begrepp,  tidigare forskning inom området samt det valda perspektiv för studien. LÄS MER

  5. 5. "Det är inget jobbigt ämne" : En studie om högstadieelevers upplevelser av musikämnets teoretiska och praktiska dimensioner

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Marcus Jönsson; [2016]
    Nyckelord :intervjustudie; livsvärldsfenomenologi; musik; pedagogik; praktik; teori;

    Sammanfattning : I kursplanen för musik i läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (Lgr 11) ingår både teoretiska och praktiska förmågor som eleverna ska utveckla. Studien syftar till att få insikt i hur eleverna på högstadiet upplever teoretiska och praktiska dimensioner i musikundervisningen, utifrån ett livsvärldsfenomenologiskt perspektiv. LÄS MER