Sökning: "interaktion pedagogik"

Visar resultat 11 - 15 av 529 uppsatser innehållade orden interaktion pedagogik.

  1. 11. Undervisning och skrivutveckling : en kunskapsöversikt om skrivundervisningsstrategier i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Frida Hedin; [2024]
    Nyckelord :Skrivundervisningsstrategier; skrivutveckling; skrivundervisning; svenskundervisning.;

    Sammanfattning : Förmågan att skriva är en grundläggande mänsklig rättighet som är en viktig byggsten för ett aktivt medborgarskap. Därmed är skrivundervisningen i grundskolan av central vikt. LÄS MER

  2. 12. Digitaliseringens påverkan på elevers litteracitet i årskurs F-6 : en kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Peter Mossberg; Alma Gotemark; [2024]
    Nyckelord :Litteracitet; läs-och skrivutveckling; digitalisering; ny litteracitet; multimodalitet;

    Sammanfattning : Förmågan att läsa och skriva, även kallat litteracitet, har under de senaste decennierna reformerats som följd av digitaliseringens snabba förändring av samhället och därmed även skolan.   Syftet med denna kunskapsöversikt är att ta reda på vad som kännetecknar forskning kring hur digitaliseringen påverkar litteraciteten hos elever i årskurs F-6, samt vilka innebörder forskare lägger i den nya litteraciteten som ständigt utvecklas. LÄS MER

  3. 13. Förskollärares perspektiv på inkludering av barn i behov av särskilt stöd : Förutsättningar och strategier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Julia Hugsén; Anna Sallander; [2024]
    Nyckelord :children with special needs; inclusion; preschool teachers perspective; preschool teachers preconditions; preschool teachers strategies; barn i behov av särskilt stöd; förskollärares förutsättningar; förskollärares strategier; förskollärarperspektiv; inkludering;

    Sammanfattning : Förskolan ska erbjuda barn stimulans och stöd med avsikt att ge varje enskilt barn goda möjligheter att tillägna sig utbildningen. Förskollärare har ett stort ansvar i inkluderingen av barn i behov av särskilt stöd. Tidigare forskning visar att inkludering är ett mångfacetterat begrepp. LÄS MER

  4. 14. Bildämnet och problematiken ADHD : En studie om didaktiska strategier i bildämnet i relation till gymnasieelever med problematiken ADHD

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Marlene Berglund - Nilsson; [2024]
    Nyckelord :Didaktiska strategier; bildundervisning; gymnasieelever; ADHD;

    Sammanfattning : Bildämnet och problematiken ADHD En studie om didaktiska strategier i bildämnet i relation till gymnasieelever med problematiken ADHD The art subject and the diagnosis ADHD A study about didactic strategies in the art subject with reference to high school students with the diagnosis ADHD  Författare: Marlene Berglund - Nilsson Antal sidor: 28 sidor Studiens syfte är att undersöka bildlärares uppfattningar om didaktiska strategier i sin undervisning, som främjar lärandet hos gymnasieelever med problematiken ADHD. Studien utgår från ett hermeneutiskt perspektiv eftersom studiens syfte är att förstå, tolka och skapa ett meningsinnehåll. LÄS MER

  5. 15. Attraktiva arbetsgivare ur nyexaminerade personalvetares perspektiv : En studie om värdesatta attribut och påverkande omständigheter

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Linnea Käll; Jasmina Logo; [2024]
    Nyckelord :employer branding; attraktionsfaktorer; personalvetare; inre motivation; yttre motivation;

    Sammanfattning : Att ta reda på vad som utgör en attraktiv arbetsgivare samt vilka omständigheter som påverkar detta är avgörande för att locka och behålla kvalificerad personal, främja anställdas motivation samt för att öka prestationen på arbetsplatsen. Employer branding handlar om att strategiskt forma och kommunicera en arbetsgivares image och företagskultur för att attrahera, behålla och engagera kvalificerad personal både internt och externt. LÄS MER