Sökning: "intervjumodell"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade ordet intervjumodell.

  1. 1. Auktoritet – En nödvändighet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design

    Författare :Anton Eberius; [2023-06-08]
    Nyckelord :auktoritet; auktoritär; legitimitet; lärarperspektiv; lärarauktoritet; karisma;

    Sammanfattning : Lärarens roll som auktoritet i klassrummet är något som alltid har varit närvarande, är närvarande och som också kommer att vara närvarande i framtiden. Syftet med studien är att undersöka vad några verksamma legitimerade lärare i ämnet slöjd har för uppfattning om auktoritet som begrepp, hur lärarens roll som auktoritet i klassrummet legitimeras samt om det finns tillfällen där det anses vara legitimt att agera auktoritärt. LÄS MER

  2. 2. "Fruktstunden behöver inte vara en stund för att bara äta frukt" : En kvalitativ studie om fruktstunden utifrån ett undervisningsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elin Möller; Linda Sjödin; [2023]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; fruktstund; läroplansteori; undervisning; kvalifikation; socialisation; subjetifiering;

    Sammanfattning : Förskolan är den plats som barnen först möter under sin långa utbildningsresa och det kan även vara ett av barnens första möten med en samhällelig institution. Studien har utgått från ett läroplansteoretiskt perspektiv och syftet med studien var att undersöka hur innehållet i fruktstunden kan förstås utifrån begreppen kvalifikation, socialisation och subjektifiering samt hur förskollärare resonerar kring fruktstunden utifrån ett undervisningsperspektiv. LÄS MER

  3. 3. “Man kan inte sitta med fötterna dragna under soffan och titta på när dom leker” : Förskollärares uppfattningar om barns egeninitierade lek.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Anne Strömstedt; Hanna Broman; [2018]
    Nyckelord :Barns egeninitierade lek; egeninitierad lek; förskola; förskollärare; uppfattningar;

    Sammanfattning : Idag betonar forskning allt mer nyttan med lekens egenvärde. Förskolan präglas dock av att användaleken som ett pedagogiskt verktyg för målmedvetet lärande, vilket skapar ett dilemma. LÄS MER

  4. 4. Tillrättavisning i förskolan, jättenegativt eller drömmen! : - En kvalitativ studie om konflikthantering bland förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Bergström Bergström; [2017]
    Nyckelord :Admonition; preschool; conflict management; teacher strategies; awareness; competence; Tillrättavisning; förskola; konflikthantering; lärarstrategier; medvetenhet; kompetens;

    Sammanfattning : Admonition in preschool, super damaging or the dream! - A qualitative study about conflict management amongst preschool teachers har undersökt vilken uppfattning förskollärare har gällande tillrättavisning vid konflikthantering samt vilka strategier som används i de situationer då tillrättavisning erfordras. Grundat i en kvalitativ metod genomfördes semistrukturerade intervjuer, vilka kopplades till den medvetenhet förskollärare har om konflikthantering vid olika tillrättavisningssituationer. LÄS MER

  5. 5. It's strength lies in the speed and (surprisingly) it's consistancy. All you need to go off is a way to put Worldgorger into your graveyard (Cabal / Thoughtseize yourself, Entomb) and a reanimate spell (Animate Dead, Necromancy, Dance of the Dead).

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Josefin Henrysson; [2015-02-24]
    Nyckelord :Ensamkommande; flyktingbarn; HVB-personal; episteme; techne; fronesis; tacit knowing; kvalitativ metod;

    Sammanfattning : Det genomgripande syftet med denna uppsats var att synliggöra ungdomsassistenternas arbete på Lyrans asylboende samt att se vilken relevans olika kunskapsformer har i detta. Utifrån frå-geställningarna handlade studien om att beskriva ungdomsassistenternas arbete samt att förtyd-liga gemensamma aspekter i arbetet med EkB. LÄS MER