Sökning: "invandrare film"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden invandrare film.
1. “Vi är folket som trär smultron på strån” : En komparativ multimodal kritisk diskursanalys av Sverigedemokraternas användning av exkludering i valfilmer inför valåren 2018 och 2022
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : “Vi är folket som trär smultron på strån” är en komparativ studie av författarna Sofia Otterlin och Hanna Richter. Uppsatsens syfte är att undersöka hur Sverigedemokraterna konstruerar en exkluderande politik i sina kampanjfilmer inför valet år 2018 och år 2022 samt att undersöka om det har skett en diskursiv förändring. LÄS MER
2. ”FRÅN KOMEDI TILL BLODIGT ALLVAR” - Lär dig att bli svensk genom Stig-Helmer och Beck
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaperSammanfattning : The purpose of this study is to examine the commercial streaming and distribution company C More Entertainment AB’s project “Filmtegration”. In collaboration with Svenska för invandrare (SFI) the project has made six Swedish films available for free screening for SFI-students. LÄS MER
3. Filmens roll i utbildningen : fallet interkulturella samhällen
Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : Kulturen har sedan urminnestider funnits i olika former, beroende på hur människorhar levt och förflyttat sig över jorden. Idag när vi lever närmare varandra ännågonsin kan den ge upphov till problem, kulturerna emellan. LÄS MER
4. Spelet om verkligheten - En kritisk diskursanalys av debatten efterföljande filmen Play
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SociologiSammanfattning : 2011 hade filmen Play premiär. Filmens regissör, Ruben Östlund, hämtade inspiration till filmen ur en serie verkliga händelser som ledde till ett omfattande rättsfall där fem förövare stod anklagade för att ha utfört flera rån med hjälp av det så kallade “brorsantricket”. LÄS MER
5. Undervisning om ord : En studie av lärares ordkunskapsundervisning på sfi
M1-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur lärare arbetar för att utveckla sfi-elevers ordförråd. Materialet består av fem intervjuer och fem klassrumsobservationer. Materialinsamlingen är genomförd med metoden semistrukturerad kvalitativ personlig intervju och strukturerad icke-deltagande observation. LÄS MER