Sökning: "jörn rusen"

Visar resultat 11 - 15 av 20 uppsatser innehållade orden jörn rusen.

  1. 11. "Det handlar liksom om hur allt hänger ihop i en enda länk" : En studie om hur tre historielärare i årskurs 4 och 5 använder historiska narrativ i syfte att bidra till elevernas historiemedvetande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Agnès Robazza Leijonhielm; [2019]
    Nyckelord :History; Historical narration; Historical consciousness; Middleschool; Memory; Continuity; Function; Historia; Historiska narrativ; Historiemedvetande; mellanstadiet; Konkretion; Kontinuitet; Kontext;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to see how three history teachers in year 4 and 5 uses historical narratives in order to bring their students historical consciousness. In order to investigate this, two questions were formulated: To what extent and how do history teachers in three middle school classes use Jörn Rüsen’s principals by historical narration bring historical consciousness to their pupils?  How do teachers define Historical consciousness? These questions are answered by observing six history lessons in three different schools in different parts of Stockholm and interviewing the teachers afterwards. LÄS MER

  2. 12. Historielärares tolkningar och tillvägagångsätt för att utveckla elevers historiemedvetande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Lana Bratan; [2019]
    Nyckelord :Historiemedvetande; Tolkningar; Tillvägagångsätt; Rüsen; Jeismann; Jensen;

    Sammanfattning : Historcal consciousness is an ambiguous concept that is depicted throughout in the 2011 curriculum. The purpose of this essay is therefore to examine how a selection of history teachers interprets and integrates the concept of historical consciousness in their teaching. Semi-structured interviews is the method that is applied. LÄS MER

  3. 13. Eleverna återtar historien med fantasi och berättelser om framtiden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Theresia Gunnarsson; [2018]
    Nyckelord :Historical consciousness; history; historical culture; stories; primary school; Historiemedvetande; historia; historiekultur; berättelser; årskurs 1-3;

    Sammanfattning : The purpose of this paper is to investigate historical consciousness through how pupils perceive history as a school subject. Jörn Rüsen´s three dimensions, the political, the cognitive and the aesthetic, of history culture has been applied in order to highlight pupils communicated historical consciousness. LÄS MER

  4. 14. Plats för det förflutna : Förflutenhetsproduktion i kommunal planering

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Lucas Rabnor; [2018]
    Nyckelord :Bredäng; det förflutna; förflutenhetsproduktion; stadsplanering; diskursteori; kulturarvsstudier; miljonprogrammet; historiografi;

    Sammanfattning : Uppsatsen studerar föreställningar om det förflutna i den kommunala stadsplaneringen av stadsdelen Bredäng i Stockholm genom ett diskursteoretiskt perspektiv. Stadsplaneringen syftar till att skapa förändringar i stadsrummet. Uppsatsen studerar hur föreställningar om det förflutna artikuleras i samband med planerade förändringar. LÄS MER

  5. 15. När då- och nutiden gifter sig, står framtiden bredvid och tittar på : En studie om lärares syn på relationen mellan dåtid, nutid och framtid

    Magister-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Artem Sokolov; [2018]
    Nyckelord :History didactics; historical consciousness; past; present; future; genetic; genealogical; Rüsen s typology.; Historiedidaktik; historiemedvetande; dåtid; nutid; framtid; genetiskt; genealogiskt; Rüsens typologi.;

    Sammanfattning : What has happened affects our lives as well as our actions; the past is inseparably connected to the present and to the future. Although this relation exists, it is not that simple to bring it up when teaching history. However, if that is never done, the subject might be considered irrelevant. LÄS MER