Sökning: "karlstad platsmarknadsföring"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden karlstad platsmarknadsföring.

  1. 1. Den gröna grindstaden : En studie om den nya gröna och hållbara stadsdelen Jakobsberg i Karlstad

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Tomas Bolvin; [2021]
    Nyckelord :Nyliberalism; Nyliberal planering; Grön platsmarknadsföring; Ekologisk gentrifiering; Rätten till staden;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie riktar fokus på att undersöka den gröna platsmarknadsföringen av den nya stadsdelen Jakobsberg ur ett kritiskt perspektiv. Studien undersöker hur Jakobsberg är en del av Karlstads tillväxtstrategi och hur den relaterar till nyliberal planeringsideologi. LÄS MER

  2. 2. En destinations attraktivitet - en annan destinations inspirationskälla : En intervjustudie om hur framgångsfaktorer inom marknadsföring kan överföras från en destination till en annan

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Elin Ottersten; Linnéa Filipsson; [2018]
    Nyckelord :marketing; destination; best practice; tourism; infrastructure; resource; common picture; marknadsföring; destination; best practice; turism; infrastruktur; resurs; gemensam bild;

    Sammanfattning : I dagens samhälle är det svårt att sticka ut och vara unik. Städer, regioner och nationer konkurrerar alla om turism och för att lyckas att vara konkurrenskraftig måste en gemensam bild lyftas fram. När detta görs uppfattas destinationen som attraktiv men det finns också fler sätt att skapa en attraktiv destination på. LÄS MER

  3. 3. Platsmarknadsföringen i Karlstad : Hur känner lokalbefolkningen in sig i marknadsföringen?

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation

    Författare :Angelica Kvist; Casper Andersson; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Platsmarknadsföring har på senare år fått en allt större betydelse inom många olika områden. I dagens globala värld konkurrerar städer, kommuner och regioner om ökad tillväxt och skattekraft. Marknadsföring av platser har fått ett stort genomslag i västvärlden. LÄS MER

  4. 4. Nyanser av grönt : - en diskursanalys av den gröna platsmarknadsföringens många ansikten

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation

    Författare :Cecilia Lindqvist; [2017]
    Nyckelord :Grön platsmarknadsföring; urban entreprenörialism; policy mobilitet; policy boosterism; diskursanalys;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen har varit att studera hur grön platsmarknadsföring formas och samverkar med det lokala miljöarbetet i Karlstad. Jag ställde därför följande frågeställningar; Vad innebär grön platsmarknadsföring för Karlstads kommun och hur marknadsförs Karlstad som ”den goda gröna staden”? För att kunna besvara mitt syfte och mina frågeställningar så har jag utgått ifrån teorin om policy boosterism, som i sin tur bygger på teorier om den urbana entreprenörialismen samt policy mobilitet, som också har varit en viktig del i förståelsen av mitt studerade problemområde. LÄS MER

  5. 5. Strävan efter attraktivitet : En studie som undersöker bostadsplaneringen i Karlstads centrum

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap

    Författare :Lund Elin; Ahlgren Emma; [2017]
    Nyckelord :attraktivitet; platsmarknadsföring; bostadsplanering för alla; tillväxt; hållbar utveckling;

    Sammanfattning : En ökad ekonomisk tillväxt står ständigt på en kommuns agenda och likaså strävan efter attraktivitet. En trend sedan många år tillbaka är att bygga vattennära bostäder vilket återspeglas i städers bostadsplanering, även i fallet Karlstad. LÄS MER