Sökning: "kartläggning av elev läsutveckling"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden kartläggning av elev läsutveckling.

  1. 1. Hur kan avkodningsförmågan främjas? : En litteraturstudie om avkodningsutvecklingen i svenskundervisningen i årskurs F-3.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University

    Författare :Noomi Landing; Wendela Stenfeldt; [2023]
    Nyckelord :Avkodningssvårigheter; läsutveckling; lärarkompetens; lågstadiet; avkodning; kartläggning; avkodningsförmåga;

    Sammanfattning : Läsning är en komplex aktivitet som består av många dimensioner och processer, bland annat avkodning. I de tidiga skolåren är avkodning en stor del av läsinlärningen. Det är den del av läsningen där skriftspråkets princip eller kod används för att komma fram till vilket ord som är skrivet. LÄS MER

  2. 2. RTI på sfi RTI. (Respons To Intervention) för kortutbildade sfi-elever med fokus på avkodning och läshastighet

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Axmarker; [2017]
    Nyckelord :sfi; kortutbildade; lässvårigheter; avkodning; RTI; förebyggande undervisning; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Elever inom utbildning i svenska för invandrare (sfi) som inte har utvecklat läs- och skrivförmåga på sitt modersmål ska få läs- och skrivinlärning inom ramen för sfi-utbildningen Det finns ett forskningsbehov att didaktiskt följa dessa elevers väg mot att bli litterata, i synnerhet för elever med läs- och skrivsvårigheter.Lästeorier bygger på att läsning handlar både om avkodning och förståelse (Kamhi & Catts, 2014) men i andraspråksforskningen har man inte forskat lika mycket på avkodning som man forskat på läsförståelse (Hyltenstam, 2010). LÄS MER

  3. 3. Barns läsinlärning : Betydelsen av att kartlägga elevers läs- och skrivförmåga under de tidiga skolåren

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Ann-Sofie Karlsson; Carola Brännlundh; [2013]
    Nyckelord :fonologisk medvetenhet; kartläggning; läsinlärning; screening; språklig medvetenhet; tidiga insatser;

    Sammanfattning : God läsförmåga är en förutsättning för att elever ska kunna tillgodogöra sig kunskaper i skolan. Därför är det viktigt att tidigt uppmärksamma de elever som är i riskzonen att utveckla läs- och skrivsvårigheter. Genom förebyggande arbete under de tidiga skolåren borde antalet elever i läs- och skrivsvårigheter minska. LÄS MER

  4. 4. Föräldrar med verkan - ett sätt att stimulera barns lärande, genom kognitivt stöd i hemmet

    Magister-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Bo Starke; [2007]
    Nyckelord :Kunskapsutveckling; Barns utveckling; Kognitivt stöd; Föräldrar;

    Sammanfattning : Alla elevers förutsättningar och behov är olika. Skolan står därför inför ett stort problem: Hur ska man kunna bedriva en undervisning som tar hänsyn till elevens individuella behov? Vetenskapen säger att kunskapsutveckling bäst sker vid en nivå som ligger strax över elevens egen förmåga. LÄS MER

  5. 5. Läs- och skrivundervisningEn studie av de yngre elevernas lärande på en svensk skola i södra Spanien

    Kandidat-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Caroline Thisell; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract Uppsatsen beskriver en studie av de yngre elevernas lärande på en svensk skola i södra Spanien. Studien bygger på observationer, intervjuer och diagnostiseringar. LÄS MER