Sökning: "kasam diagnoser"
Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden kasam diagnoser.
1. "MAN VILL FINNAS DÄR FÖR KLIENTERNA, MAN VILL KUNNA GÖRA MYCKET, MEN MAN RÄCKER INTE TILL" : En kvalitativ studie om arbetsrelaterad stress och psykisk ohälsa hos socialsekreterare inom socialtjänsten
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Stress och psykisk ohälsa är något som de flesta människor någon gång i livet påträffar. Stress kan tolkas på olika sätt beroende på de sammanhang och situationer den enskilde befinner sig i. LÄS MER
2. Skolors arbete med problematisk skolfrånvaro. En intervjustudie med rektorer
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie har varit att undersöka hur några skolor definierar och mäter problematisk frånvaro. Vi ville också ta reda på vad skolornas rektorer ser som bakomliggande orsaker till frånvaron, hur de beskriver arbetet med problematisk elevfrånvaro och hur de ser på möjligheten att använda distansundervisningen som ett verktyg i arbetet med denna elevgrupp. LÄS MER
3. Hur ska vi hjälpa dig att blomma ut? : En kvalitativ studie om en grupp socialpedagogers upplevelser av arbetet med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar inom HVB-hem
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Denna kandidatuppsats är en kvalitativ intervjustudie som riktar in sig på professionella inom HVB-hem och deras upplevelser av arbetet med placerade barn och unga som har en NPF-diagnos. De diagnoser som studien innefattar är ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) och autismspektrumtillstånd. LÄS MER
4. DET HANDLAR OM FÖRSTÅELSE : Kvinnor med ADHD och lärare berättar om skolsvårigheter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Skollagen (SFS 2010:800) beskriver skolans kompensatoriska uppdrag på så sätt att alla elever har rätt till likvärdig utbildning och stöd. Trots detta rapporteras om att flickor inte erbjuds individanpassat stöd i samma utsträckning som pojkar. LÄS MER
5. Röster från elever med NPF om vad som är viktigt i skolan : Meningsfullt eller makear inte nån sense En kvalitativ studie ur ett elevperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Henriksson Utas, Anna & Lindvall Malin (2022). Röster från elever med NPF om vad som är viktigt i skolan - Meningsfullt eller makear inte nån sense. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90hp. LÄS MER