Sökning: "kausalitet text"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden kausalitet text.

  1. 1. Information om odling för barn

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Ida Sandell; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den här studiens syfte har varit att ta reda på hur informationsmaterial om odling kan utformas språkligt för barn mellan 3–6 år för att de ska kunna ta till sig informationen, samt hur samspelet mellan text och bild kan öka barnens intresse för ämnet.Under arbetets gång jag utfört en intervju med en förskollärare, en deltagande observation på en förskola och två textanalyser – strukturell analys och stilanalys. LÄS MER

  2. 2. Läsbarhet för alla : Om anpassning av läromedelstext som ett medel för att öka tillgängligheten och stödja skolans kompenserande uppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Magnus Johansson; [2019]
    Nyckelord :läsbarhet; läromedel; läsförståelse; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Detta examensarbete undersöker i vilken mån forskningsresultat om läsbarhet i läromedel har påverkat en läromedelstext som bearbetats med avseende just på läsbarhet. En utgångspunkt är att läromedel fungerar som ett slags ”dold läroplan” och därför har stor påverkan på skolans praktik. LÄS MER

  3. 3. Vad betyder ordet 'alltså'? : "Jag vet vad astronaut betyder, men vad betyder ordet 'alltså'?"En studie om läsbarhet i förhållande till begreppet lättläst.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Caroline Källander-Daniel; [2018]
    Nyckelord :Läsbarhet; nyanlända; andraspråkselever; kausalitet; röst; läsbarhetsanalys; ämnestäta texter;

    Sammanfattning : I studien undersöktes hur texterna i tre läromedel för målgruppen nyanlända och andraspråkselever förhöll sig till begreppet lättläst. Detta genom att analysera texternas olika nivåer av läsbarhetsindex, kausalitet, röst och ämnesrelaterade ord för att i resultatet och jämförelsen dem emellan besvara detta på basis av forskning om språk och kunskapsutvecklande arbetssätt. LÄS MER

  4. 4. Är lättläst lättläst? : En jämförande studie av Kejsarn av Portugallien och dess lättlästa version

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Erika Wallgren Ekström; [2017]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; läsbarhet; läsförståelse; lättläst; röst; kausalitet;

    Sammanfattning : Personer med annat modersmål än svenska är en av flera målgrupper för lättläst litteratur, och lättlästa texter rekommenderas att användas inom undervisningen för svenska som andraspråk. Det har dock förts kritik mot lättlästa texter och deras lämplighet för personer med annat modersmål än svenska. LÄS MER

  5. 5. Är lättlästa läroböcker verkligen lättare att läsa? En textanalys av lättlästa läromedel i NO-ämnet för åk 7-9.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Amanda Petersson; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Samhället förändras, och det gör även våra läsvanor. Ett snabbare informationssamhälle ställer stora krav på sina medborgare som blir vana vid korta, snabba texter. Skolan arbetar med att anpassa undervisningen så att alla elever ska nå målen. LÄS MER