Sökning: "klass genus etnicitet"
Visar resultat 6 - 10 av 103 uppsatser innehållade orden klass genus etnicitet.
6. I en ung flickas värld : Intersektionalitet och normer i Anne Franks dagbok
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetikSammanfattning : I denna uppsats undersöks intersektionalitet och normer i Anne Franks dagbok (2016). Syftet är att synliggöra hur de intersektionella kategorierna samverkar och förhåller sig till varandra, samt hur genren dagbok påverkade kategorierna och normer i dagboken. LÄS MER
7. Skildringen av den våta fittan: En granskning av amerikanska reaktioner på raplåten WAP
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheterSammanfattning : I augusti 2020 släpper de kvinnliga hiphopartisterna Cardi B och Megan Thee Stallion låten WAP (Wet Ass Pussy). Låtsläppet blir internationellt uppmärk- sammat och låten blir debatterad utifrån det sexuellt explicita språk som används. LÄS MER
8. Är det critical literacy? : En kvalitativ studie om hur lärare uppfattar och implementerar critical literacy i praktiken
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Med utgångspunkt i att läroplanen (Lgr11) beskriver att skolans uppdrag är att främja eleverna att bli initiativtagande, ansvarstagande, självständiga och aktiva samhällsmedborgare (Skolverket, 2019). Studiens syfte är att synliggöra hur några utvalda, verksamma lärare uppfattar och implementerar critical literacy i praktiken genom sin undervisning. LÄS MER
9. ”Jag brukar inte direkt prata om innehållet med någon” : En kvalitativ studie om elevers uppfattningar av critical literacy.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Skolans uppdrag är att främja identitetsutveckling, som syftar till att eleverna ska bli ansvarstagande, initiativtagande, självständiga och aktiva samhällsmedborgare. Genom critical literacyundervisning kan lärare ge elever möjlighet att utveckla sin förmåga att arbeta kritiskt med genus, etnicitet, maktrelationer, klass och identitet. LÄS MER
10. Ett arbete om barnlitteratur och genus i dagens samhälle : En barnbok om inkludering
M1-uppsats, Högskolan i Gävle/DidaktikSammanfattning : Sammanfattning Enligt barnkonventionen (UNICEF Sverige, 2018) som varit lag sedan januari 2020, ska alla barn behandlas lika i förskolan oavsett ras, hudfärg, kön, språk, religion, nationella, etniska eller sociala ursprung, egendom eller funktionsnedsättning. Alla som arbetar på förskolor bör ha kunskap om och visa respekt för att alla människor skall behandlas lika oavsett kön, etnicitet, eller klass. LÄS MER