Sökning: "klass genus etnicitet"

Visar resultat 6 - 10 av 103 uppsatser innehållade orden klass genus etnicitet.

  1. 6. I en ung flickas värld : Intersektionalitet och normer i Anne Franks dagbok

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Anna Sinha Ray; [2022]
    Nyckelord :Anne Franks dagbok; genren dagbok; intersektionalitet; normer;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks intersektionalitet och normer i Anne Franks dagbok (2016). Syftet är att synliggöra hur de intersektionella kategorierna samverkar och förhåller sig till varandra, samt hur genren dagbok påverkade kategorierna och normer i dagboken. LÄS MER

  2. 7. Skildringen av den våta fittan: En granskning av amerikanska reaktioner på raplåten WAP

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

    Författare :Hedda-Louise Birgersson Wagner; [2021]
    Nyckelord :Populärkultur; hiphop; intersektionalitet; Cardi B; Megan Thee Stallion; sexualitet; USA; Law and Political Science; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : I augusti 2020 släpper de kvinnliga hiphopartisterna Cardi B och Megan Thee Stallion låten WAP (Wet Ass Pussy). Låtsläppet blir internationellt uppmärk- sammat och låten blir debatterad utifrån det sexuellt explicita språk som används. LÄS MER

  3. 8. Är det critical literacy? : En kvalitativ studie om hur lärare uppfattar och implementerar critical literacy i praktiken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Monika Petkovic; [2021]
    Nyckelord :critical literacy; critical literacy perspective; teachers perceptions; year F - 3; elementary school; critical literacy; critical literacyperspektiv; lärarens uppfattningar; årskurs F - 3; grundskola;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i att läroplanen (Lgr11) beskriver att skolans uppdrag är att främja eleverna att bli initiativtagande, ansvarstagande, självständiga och aktiva samhällsmedborgare (Skolverket, 2019). Studiens syfte är att synliggöra hur några utvalda, verksamma lärare uppfattar och implementerar critical literacy i praktiken genom sin undervisning. LÄS MER

  4. 9. ”Jag brukar inte direkt prata om innehållet med någon” : En kvalitativ studie om elevers uppfattningar av critical literacy.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Felicia Malmqvist; [2021]
    Nyckelord :Critical literacy; students perceptions; connections; elementary school; year 1-3; Critical literacy; elevers uppfattningar; kopplingar; grundskola; årskurs 1-3;

    Sammanfattning : Skolans uppdrag är att främja identitetsutveckling, som syftar till att eleverna ska bli ansvarstagande, initiativtagande, självständiga och aktiva samhällsmedborgare.  Genom critical literacyundervisning kan lärare ge elever möjlighet att utveckla sin förmåga att arbeta kritiskt med genus, etnicitet, maktrelationer, klass och identitet. LÄS MER

  5. 10. Ett arbete om barnlitteratur och genus i dagens samhälle : En barnbok om inkludering

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Linda Sturm Selin; Lena Torin; [2021]
    Nyckelord :Barns perspektiv; förskola; barnbokens betydelse; litteratur; inkludering;

    Sammanfattning : Sammanfattning Enligt barnkonventionen (UNICEF Sverige, 2018) som varit lag sedan januari 2020, ska alla barn behandlas lika i förskolan oavsett ras, hudfärg, kön, språk, religion, nationella, etniska eller sociala ursprung, egendom eller funktionsnedsättning. Alla som arbetar på förskolor bör ha kunskap om och visa respekt för att alla människor skall behandlas lika oavsett kön, etnicitet, eller klass. LÄS MER