Sökning: "klass idrott"

Visar resultat 21 - 25 av 74 uppsatser innehållade orden klass idrott.

  1. 21. I rörelse : En komparativ studie av nivå och mängd fysisk aktivitet hos elever på gymnasiesärskolan jämfört med gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Igor Engström; Martin Segerlund; [2017]
    Nyckelord :Physical activity; MVPA; physical education; mental retardation; heart rate; pedometer; Gymnasiesärskola; fysisk aktivitet; idrott och hälsa; utvecklingsstörning; MVPA; pulsmätare; stegräknare;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka och jämföra mängden och nivån på fysisk aktivitet under skoldagen, där även lektioner i idrott och hälsa ingår, hos elever på gymnasie- och gymnasiesärskolan. Metod: Målgruppen utgjordes av en klass från gymnasiesärskolan bestående av sex elever och45 elever från fyra klasser från årskurs 1–3 i gymnasieskolan. LÄS MER

  2. 22. Elevers motivation till lärande och utvecklande av förmågan ”allsidiga rörelser inom olika fysiska sammanhang”

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Erik Klockar; [2017]
    Nyckelord :Barns och ungdomars vanor i förändring; Deci Ryan; Dynamiska Systemteorin; Elevers motivation till ämnet idrott och hälsa; Elevernas vilja till ämnet idrott och hälsa; Freerunning; Fysisk aktivitet bland ungdomar; Förståelse för fysisk aktivitet och hälsa; Grey’s motivational theory; Intrinsic and extrinsic motivation; Kommentarsmaterial idrott och hälsa; Komplexa rörelser; Koordinationsträning; Lärande; Motivational theory; Motorisk färdighet; Motivation – hälsa; Nycklar till kunskap; Parkour; Problembaserat lärande; Self-Determination Theory; Sociokulturellt lärande; Upplevelser av idrott och hälsa bland dagens ungdomar; Ämnet idrott och hälsas historia; Ämnet idrott och hälsas framväxt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka möjligheterna till att öka elevernas motivation till att lära sig obekanta rörelser. Den praktiska undervisningen har varit inspirerad av Parkour och planeringen av den intervention som genomfördes har skett med inspiration av diverse teorier om lärande. LÄS MER

  3. 23. Icke-deltagande i idrott och hälsa : En intervjustudie om gymnasieelevers icke-deltagande i undervisning i idrott och hälsa.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Jon Moberg; [2017]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; gymnasieskola; icke-deltagande; attityder;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om varför vissa elever väljer att inte delta i ämnet idrott och hälsa, samt att redovisa dessa elevers syn på ämnet som sådant. Under min tid som idrottslärare har jag kunnat konstatera att ibland så många som var femte bland eleverna väljer att inte delta under idrottslektionerna. LÄS MER

  4. 24. "Hälsa - ja hälsa är väl.." : En kvalitativ undersökning om vad hälsa är för högstadieelever.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för samhälls- och livsvetenskaper

    Författare :Joel Skoglund; [2016]
    Nyckelord :Fysisk; hälsa; hälsoundervisning; idrott och hälsa; psykisk; social;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vad elever på en utvald skola tycker om hälsoundervisningen i ämnet idrott och hälsa. Vad är hälsa för någonting enligt eleverna, anser eleverna att de har tillräckligt med hälsa i undervisningen och hur tycker eleverna man ska arbeta med hälsa i idrottsundervisningen? För att uppfylla syftet har sju stycken elever i nionde klass intervjuats. LÄS MER

  5. 25. Hur inkluderas särskoleelever i grundskolan? : En intervjustudie om några klasslärares erfarenheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Susanne Strömlund; [2016]
    Nyckelord :Inclusion Integrated student Intellectual disability Classroom teaching; Inkludering Integrerad elev Utvecklingsstörning Klassrumsundervisning;

    Sammanfattning : The aim of this study is to describe school teachers` experience that in their mainstream class teach students received in compulsory school for students with intellectual disability. How do teachers work so the students with intellectual disability became included in the class? To get answers to my purpose, I have used the following research questions: How is the experience of working with didactic, social and spatial inclusion described? What appears as challenges for including processes with integrated students? I have performed qualitative interviews with five primary school teachers. LÄS MER