Sökning: "klassrumsmiljö"

Visar resultat 26 - 30 av 252 uppsatser innehållade ordet klassrumsmiljö.

  1. 26. Lärares påverkan på elevers läsförståelse i årskurs F-3 : En systematisk litteraturstudie om lärarens påverkan på elevernas läsförståelse i svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emelie Karmefors; Thea Aronsson; Erica Pantzar; [2022]
    Nyckelord :Läsförståelse; klassrumsmiljö; strategier;

    Sammanfattning : The purpose of this literature study was to analyze how reading comprehension amongst students in grade F-3 can be affected by the teacher. In this study, the question was "how can teachers influence students' reading comprehension?". LÄS MER

  2. 27. Ängslan inför muntliga redovisningar : En studie om elevers upplevelser och lärares metoder vid muntliga redovisningar.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sara Kondos; Hibah Kandas; [2022]
    Nyckelord :Oral presentations; rethorics; speech anxiety; Swedish; Muntlig redovisning; retorik; svenska; talängslan;

    Sammanfattning : Rädsla för att tala inför folk är ett allmänt känt fenomen som har drabbat oss alla någon gång. Muntliga presentationer är en del av svenska elevers skolgång, och det kan bidra till oro och stress hos vissa elever. Trots detta är det ett krav från Skolverket att muntliga presentationer ska genomföras av alla elever. LÄS MER

  3. 28. Lokalsamhället som klassrum : En kvalitativ studie om SO-lärares syn på utomhuspedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sara Zipfel; [2022]
    Nyckelord :outdoor pedagogy; location-based learning; social science subjects; social science teaching; physical activity; local environment; utomhuspedagogik; platsbaserat lärande; SO-ämnen; SO-undervisning; fysisk aktivitet; närmiljö;

    Sammanfattning : Upplevelser med hjälp av kroppen och användningen av olika sinnen är betydelsefullt för människans lärande. Inlärningsprocessen kan implementeras och förstärkas genom utomhuspedagogik. LÄS MER

  4. 29. Nyhetsanvändning i klassrummet : En observationsstudie i gymnasieskolans samhällskunskapsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Caroline Lodén; William Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Gymnasiet; Samhällskunskap; Nyheter; Perspektiv på undervisning;

    Sammanfattning : I den här studien undersöker vi hur nyheter och aktuella händelser används i undervisningen av samhällskunskap på gymnasiet och hur lärare ställs inför den didaktiska utmaningen att välja sitt material. Detta görs för att tydliggöra likheter och skillnader i innehållet som kan existera mellan olika gymnasieprogram. LÄS MER

  5. 30. Bildlärarens uppfattning om olika faktorers inverkan på klassrumsmiljö, bildundervisning och elevers lärande.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Idun Zilliacus; [2022]
    Nyckelord :ramfaktorteori; uppfattning; klassrumsmiljö; bildundervisning och lärande.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka bildlärares syn på hur olika faktorer inverkar på klassrumsmiljö, bildundervisning och elevers lärande. Metoden har varit en fallstudie där tre yrkesverksamma bildlärare på högstadieskolor i en kommun i södra Sverige har intervjuats med hjälp av en semistrukturerad intervju där de fick svara på frågor om deras uppfattning om sina möjligheter och elevernas lärande. LÄS MER