Sökning: "kognitiv intervju barn"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden kognitiv intervju barn.

  1. 1. Förskolebarns behov av fysisk aktivitet och utevistelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emma Wirblad; [2022]
    Nyckelord :Förskola; Fysisk aktivitet; Utevistelse; Rörelseglädje; Barn; Hälsa; Kognitiv utveckling; Proprioception; Vestibulära systemet; Inlärningsförmåga; Koncentrationsförmåga; Skolprestatione;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att söka kunskap om hur förskollärare arbetar för att tillgodose barns behov av fysisk aktivitet och utevistelse i förskolan. I dagens stillasittande samhälle blir förskolans uppdrag att främja barns rörelseglädje alltmer betydelsefullt. LÄS MER

  2. 2. Utvecklande lek : att gestalta lekmiljöer som främjar barns utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Petra Niskanen; [2022]
    Nyckelord :landskapsarkitektur; gestaltning; lekpark; lekmiljö; lekplats; lek; barns utveckling;

    Sammanfattning : Många lekmiljöer som byggs idag är väldigt lika varandra och har därför samma problematik. De är för öppna, de har för stort fokus på redskap och de prioriterar att främja motorisk utveckling på bekostnad av barnens möjlighet till kognitiv och emotionell utveckling (Beckman, Paget & Spiegal 2018:4-5). LÄS MER

  3. 3. Designing joint attention systems for robots that assist children with autism spectrum disorders

    Master-uppsats, KTH/Tal, musik och hörsel, TMH

    Författare :Leonor Fermoselle; [2018]
    Nyckelord :Human-Robot Interaction; Joint Attention; Autism Spectrum Disorders;

    Sammanfattning : Joint attention behaviours play a central role in natural and believable human-robot interactions. This research presents the design decisions of a semi-autonomous joint attention robotic system, together with the evaluation of its effectiveness and perceived social presence across different cognitive ability groups. LÄS MER

  4. 4. Hur reagerar barn på produktplacering i barnfilm?

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Ellinor Andersson; [2017]
    Nyckelord :Film; Produktplacering; Reklam; Barn; Kognitiv utveckling; Jean Piaget; Konsumtion;

    Sammanfattning : Detta är ett examensarbete som är skrivet vid fakulteten Teknik och Samhälle på Malmö högskola. Syfte med studien är att bidra till en ökad förståelse kring hur barn reagerar på olika produktplaceringar i barnfilm samt undersöka samband till den kognitiva utvecklingen. LÄS MER

  5. 5. Bedömning av barns utsagor i ett domstolsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Petronella Wallin; [2015]
    Nyckelord :Förhör barn bevisvärdering utsaga vittnesmål SVA statement validity assessment kognitiv intervju;

    Sammanfattning : .... LÄS MER