Sökning: "kommunikation med kroppsspråket"

Visar resultat 1 - 5 av 67 uppsatser innehållade orden kommunikation med kroppsspråket.

  1. 1. Strategier för kommunikation när ett gemensamt verbalt språk saknas hos patient med invasiv ventilationsbehandling och intensivvårdssjuksköterskan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Elaine Karlsson; Frida Mårtensson; [2023]
    Nyckelord :body language; communication; intensiv care unit nurse; no common language; patient; ventilation treatment; inget gemensamt språk; intensivvårdssjuksköterska; kommunikation; kroppspråk; patient; respiratorbehandling;

    Sammanfattning : Bakgrund: Intensivvård är sjukvård inom högteknologisk verksamhet där patienter som är allvarligt och kritisk sjuka eller skadade vårdas. Att under vårdtiden på intensiven vårdas i respirator försämrar patienternas möjlighet att kommunicera verbalt med andra. LÄS MER

  2. 2. SLÖJDÄMNET OCH DEN KULTURELLA BAKGRUNDENS BETYDELSE : EN KOMPARATIV STUDIE AV HUR ELEVER FRÅN SVERIGE OCH ERITREA BESKRIVER SLÖJDÄMNET PÅ HÖGSTADIET

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Jonathan Rosberg; [2023]
    Nyckelord :Nyanländ elev; upplevelse; Eritrea; kommunikation; slöjdprocessen; högstadieelever; slöjdämnet;

    Sammanfattning : Studien söker kunskap om hur svenska elever, som haft slöjd från årskurs 3 i grundskolan, med elever som är nyanlända från Eritrea, upplever ämnet slöjd. Som nyanländ elev får man tidigt delta i de praktiskt-estetiska ämnena såsom slöjd. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares syn på samverkan : En kvalitativ studie om samverkan med vårdnadshavare med annan språklig eller kulturell bakgrund än svenska.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Erika Holmedahl; [2023]
    Nyckelord :The preschool teaching profession; collaboration; guardians; language; culture; the intercultural perspective; Förskollärarprofessionen; samverkan; vårdnadshavare; språk; kultur; interkulturella perspektivet.;

    Sammanfattning : The aim of this study is to contribute with knowledge about preschool teachers'view of their collaboration task, with a particular focus on collaboration withguardians with a different linguistic or cultural background than Swedish. Toachieve the aim, semi-structured interviews were chosen as the method. LÄS MER

  4. 4. ” En utmaning vi har är verkligen att få till att lyssna på barn” : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar av förskolans yngsta barns kommunikation och delaktighet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Rebecka Lundberg; Fanny Svensson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; barn; delaktighet; uttryckssätt; kommunikation; förskollärares arbetssätt.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om förskolans yngsta barns kommunikation, hur förskollärarna tolkar det och arbetar med det i relation till barns delaktighet. Frågeställningarna som besvarats i studien är: Hur beskriver förskollärarna att barns kommunikation kan förstås i förskolan? Och vilka redskap berättar förskollärarna att de använder i verksamheten för att barns kommunikation ska vara en bidragande faktor till deras delaktighet? För att genomföra studien har en kvalitativ metod använts och datainsamlingen har genomförts med hjälp av totalt sex semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Barns delaktighet i pedagogisk dokumentation : En studie om förskollärares erfarenheter i Reggio Emilia inspirerade förskolor utifrån agentiell realism

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sonia Ingletto; Anca-Roberta Truca; [2022]
    Nyckelord :Pedagogisk dokumentation; delaktighet; agens; intra-aktiv; materialitet; Reggio Emilia pedagogik;

    Sammanfattning : Syfte med vår studie är att undersöka förskollärares erfarenheter av intra-aktioner mellan materialitet och barns delaktighet i pedagogisk dokumentation i Reggio Emilia inspirerade förskolor. En kvalitativ forskningsansats med semi-strukturerade intervjuer valdes för att besvara frågeställningarna. LÄS MER