Sökning: "kommunikation utåtagerande beteende"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden kommunikation utåtagerande beteende.

  1. 1. Likvärdig undervisning - religionsdidaktik : Didaktisk och pedagogisk forskning för en icke-konfessionell och likvärdig religionsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Aia Als; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractI den här uppsatsen är syftet att samla ihop didaktisk och pedagogisk forskning som behandlar frågor kring hur en religionsundervisning kan vara icke-konfessionell och likvärdig. Sammanställningen kan användas för alla skolnivåer. I detta SAG  har systematisk sökning via b.la. LÄS MER

  2. 2. Varför är det så svårt att lyssna? : En uppsats om elevers svårigheter med att skapa ett socialt och tryggt samspel på fritidshemmet

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Hedvig Forsén; [2020]
    Nyckelord :After - school programme; relations; safety; communication; conflict management; fritidshem; relationer; trygghet; kommunikation; konflikthantering;

    Sammanfattning : The purpose of this independent work is to highlight how important it is to work with pupils' social knowledge in school. The work also aims to investigate how educators can help acting out pupils in the social interaction. LÄS MER

  3. 3. Problem för vem? : En studie om hur förskollärare upplever och arbetar med problemskapande beteende i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Julia Bengtsson; Camilla Mylläri; [2020]
    Nyckelord :Problemskapande beteende; bemötande; sociala sammanhang; miljö; språk; kommunikation; delaktighet; exkludering; strategier; förskola.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få ökad kunskap om förskollärares upplevelser, hantering och bemötande av problemskapande beteenden i förskolan. Vi har under vår verksamhetsförlagda utbildning och i tidigare yrkeserfarenheter fått upp ögonen för att pedagoger har olika syn på problemskapande situationer där vi menar att pedagoger bemöter och hanterar problemskapande beteende på olika sätt. LÄS MER

  4. 4. När situationerna med barn blir svåra att hantera. Förskollärares upplevelser av situationer i förskolans vardag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sara Bergwall; Talita Tekin; [2019]
    Nyckelord :Barn; förskollärare; förskollärares yrkesuppdrag; förskollärarkompetens; förskollärares komplexa yrkesuppdrag; förskollärares pedagogiska ansvar; inkluderande undervisning; vardagliga situationer.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en ökad förståelse kring situationer i förskolans vardag då förskollärare upplever att deras pedagogiska kompetens inte räcker till i mötet med barnen. För att besvara våra forskningsfrågor och uppnå syftet har vi använt oss av elva ostrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Personcentrerad omvårdnad utifrån sjuksköterskans upplevelse till individer med intellektuell funktionsnedsättning - Litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Omvårdnad

    Författare :Tanja Lundin; Barbro Sälgström; [2018]
    Nyckelord :intellectual disability; nurse; person centred care; experience.; intellektuell funktionsnedsättning; sjuksköterska; personcentrerad omvårdnad; upplevelse.;

    Sammanfattning : Bakgrund I arbetet möter sjuksköterskan många olika individer. En grupp individer som har ett stort behov av personcentrerad vård är intellektuellt funktionsnedsatta. Bemötandet och personcentrerad omvårdnad av denna individgrupp upplevs variera allt efter sjuksköterskans erfarenhet och kunskap. LÄS MER