Sökning: "kompensatoriska hjälpmedel elever i behov av särskilt stöd"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden kompensatoriska hjälpmedel elever i behov av särskilt stöd.

  1. 1. Speciallärares erfarenheter och arbete med samundervisning för att inkludera elever med läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sofia Haag; Sofia Wigert; [2023]
    Nyckelord :Samundervisning; speciallärare; social inkludering; pedagogisk inkludering; specialpedagogik; läs- och skrivsvårigheter; det kommunikativa relationsinriktade perspektivet; relationellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är undersöka och belysa speciallärares erfarenheter och arbete gällande samundervisning för att inkludera elever med läs- och skrivsvårigheter. Samundervisning eller den engelska termen co-teaching har länge använts som inkluderande arbetsform i USA (Sundqvist, 2021, s. 186). LÄS MER

  2. 2. Möjligheter till inkluderande undervisning i musik och svenska : Nio elevers syn på sin inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Susanne Lindblom; Heléne Ståhl; [2020]
    Nyckelord :Anpassningar; behov av särskilt stöd; definitioner; det kompensatoriska perspektivet; det kritiska perspektivet; dilemmaperspektivet; elevernas perspektiv; gemenskap; inkludering; klassrumsklimat; musik; svenska;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien har varit att ge några elever med behov av särskilt stöd och, eller extra anpassningar en möjlighet att förmedla sina upplevelser och erfarenheter av inkludering. Det gjordes genom att de deltagande eleverna fick diskutera den egna upplevelsen av att inkluderas i ämnena musik och svenska. LÄS MER

  3. 3. Problemlösning för alla? : De exekutiva funktionernas påverkan i matematik för elever med ADHD/AST

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Jennie Haegerstam; Jennie Hådding; [2019]
    Nyckelord :Exekutiva funktioner; AST; ADHD; matematikinlärning; kompensation; problemlösning; kämpande; productive struggle; productive failure;

    Sammanfattning : De funktioner som styr vårt målinriktade beteende kallas med ett samlingsnamn för exekutiva funktioner. Syftet med vår kvalitativa intervjustudie är att belysa hur de exekutiva funktionerna påverkar elever med ADHD och/eller AST i matematik, med ett särskilt fokus på problemlösning. LÄS MER

  4. 4. Samundervisning : En studie av klasslärares och speciallärares syn och erfarenheter av samundervisning och samordnandet av specialpedagogiska insatser för elever som uppvisar läs- och skrivsvårigheter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Matilda Färenmark; [2018]
    Nyckelord :co-teaching; specialpedagogik; samundervisning; läs- och skrivsvårigheter; inkluderande specialundervisning; samarbete;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka och få mer kunskap om olika lärarprofessioners syn och erfarenheter beträffande samundervisning samt hur specialpedagogiska insatser samordnas för elever som uppvisar läs- och skrivsvårigheter när de samundervisas. Via en kvalitativ ansats undersöktes hur samundervisning mellan klasslärare och speciallärare kunde te sig enligt lärarprofessionerna. LÄS MER

  5. 5. IKT och lärande : Ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Albin Larslin; [2017]
    Nyckelord :Ikt; pedagogisk digital kompetens; ikt och specialpedagogik; digitala kompensatoriska hjälpmedel;

    Sammanfattning : Det är ingen hemlighet att den svenska specialpedagogiken i skrivandets stund upplever stora förändringar. Den allt mer digitaliserade svenska skolan skapar möjligheter till särskilda anpassningar som för 10 år sedan specialpedagogerna bara kunde drömma om. LÄS MER