Sökning: "kompensatoriska hjälpmedel."

Visar resultat 11 - 15 av 120 uppsatser innehållade orden kompensatoriska hjälpmedel..

  1. 11. Kommunikation mellan sjuksköterskan och patienter med förvärvad kognitiv sjukdom : en litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Edvin Svensson; Joel Sida Hedström; [2021]
    Nyckelord :Demens; Kommunikation; Patientcentrerad vård; Sjuksköterska- patientrelationer; Sjuksköterskeprofessionen.;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Bakgrund En förvärvad kognitiv sjukdom (FKS) är ett hälsotillstånd som innebär en progressiv degeneration av kognitiva förmågor och förväntas öka kraftigt i framtiden. Orsaken till detta tillstånd kan härledas till vaskulära, neurologiska sjukdomar eller ha en multifaktoriell bakgrund. LÄS MER

  2. 12. De är inte många - men de finns : En enkätstudie om identifiering och insatser för nonresponders

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Marie Sehlberg; Åsa Gunnerek; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Nonresponders är en grupp elever med dyslexi som, även om de är få, inte svarar i samma utsträckning på de insatser som genomförs. Det är inte heller mycket forskat kring denna grupp elever. Syftet med den genomförda enkätstudien var att få svar på hur kunskapen om nonresponders ser ut i skolan och hur denna grupp elever identifieras. LÄS MER

  3. 13. Arbetsterapeuters erfarenheter av att använda arbetsterapeutiska interventioner för personer med multipel skleros

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Emma Bengtsson; Julia Wolter; [2021]
    Nyckelord :Fatigue management course; Multiple sclerosis; Occupational Therapy; Rehabilitation; Arbetsterapi; Fatigue management kurs; Multipel skleros; Rehabilitering;

    Sammanfattning : Syfte. Syftet med studien var att undersöka och beskriva arbetsterapeuters erfarenheter av att använda arbetsterapeutiska interventioner för personer med multipel skleros (MS). Metod. Ett bekvämlighetsurval användes. LÄS MER

  4. 14. Elever med dyslexi berättar om sina erfarenheter och upplevelser av att skriva

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Jenny Johansson; Maria Kristiansson; [2020-01-15]
    Nyckelord :dyslexi; skrivande; livsvärldsfenomenologi; relationellt perspektiv; samlärande; salutogen undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur nio elever med dyslexi upplever sitt skrivande i relation till de stöd och de extra anpassningar som finns dokumenterat kring eleverna kopplat till skrivande. Vi har använt oss av följande forskningsfrågor: • Vilka erfarenheter och upplevelser har nio elever med dyslexi av skrivande i olika situationer? • Hur upplever dessa elever att de anpassningar och stöd som finns dokumenterat kring dem kopplat till skrivande fungerar? Studien utgår från en livsvärldsfenomenologisk ansats, där vi med hjälp av kvalitativa livsvärldsintervjuer tagit del av hur nio elever, diagnostiserade med dyslexi, erfar och upplever skrivande i de olika regionala världar där skrivande sker. LÄS MER

  5. 15. Hur ska alla lyckas? : En studie om metoder och arbetssätt för att förebygga läs- och skrivsvårigheter för barn i år F-3

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP); Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR); Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Camilla Österlund; Carina Jonasson; [2020]
    Nyckelord :Kartläggning; screeningtest; läs-och skrivsvårigheter; proaktiv undervisning; förebyggande undervisning; specialpedagogik; språkutveckling; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att undersöka hur pedagoger från F-3 kartlägger och arbetar förebyggande med läs- och skrivsvårigheter i skolan.  Enkätfrågor skickades till rektorer i 12 kommuner i Kalmar län och det kom in 34 enkätsvar. Frågeställningarna tog upp vilka tidiga insatser och vilket material som används i undervisningen. LÄS MER