Sökning: "kompensatoriska hjälpmedel."
Visar resultat 11 - 15 av 120 uppsatser innehållade orden kompensatoriska hjälpmedel..
11. Kommunikation mellan sjuksköterskan och patienter med förvärvad kognitiv sjukdom : en litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Sophiahemmet HögskolaSammanfattning : SAMMANFATTNING Bakgrund En förvärvad kognitiv sjukdom (FKS) är ett hälsotillstånd som innebär en progressiv degeneration av kognitiva förmågor och förväntas öka kraftigt i framtiden. Orsaken till detta tillstånd kan härledas till vaskulära, neurologiska sjukdomar eller ha en multifaktoriell bakgrund. LÄS MER
12. De är inte många - men de finns : En enkätstudie om identifiering och insatser för nonresponders
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Nonresponders är en grupp elever med dyslexi som, även om de är få, inte svarar i samma utsträckning på de insatser som genomförs. Det är inte heller mycket forskat kring denna grupp elever. Syftet med den genomförda enkätstudien var att få svar på hur kunskapen om nonresponders ser ut i skolan och hur denna grupp elever identifieras. LÄS MER
13. Arbetsterapeuters erfarenheter av att använda arbetsterapeutiska interventioner för personer med multipel skleros
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Syfte. Syftet med studien var att undersöka och beskriva arbetsterapeuters erfarenheter av att använda arbetsterapeutiska interventioner för personer med multipel skleros (MS). Metod. Ett bekvämlighetsurval användes. LÄS MER
14. Elever med dyslexi berättar om sina erfarenheter och upplevelser av att skriva
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur nio elever med dyslexi upplever sitt skrivande i relation till de stöd och de extra anpassningar som finns dokumenterat kring eleverna kopplat till skrivande. Vi har använt oss av följande forskningsfrågor: • Vilka erfarenheter och upplevelser har nio elever med dyslexi av skrivande i olika situationer? • Hur upplever dessa elever att de anpassningar och stöd som finns dokumenterat kring dem kopplat till skrivande fungerar? Studien utgår från en livsvärldsfenomenologisk ansats, där vi med hjälp av kvalitativa livsvärldsintervjuer tagit del av hur nio elever, diagnostiserade med dyslexi, erfar och upplever skrivande i de olika regionala världar där skrivande sker. LÄS MER
15. Hur ska alla lyckas? : En studie om metoder och arbetssätt för att förebygga läs- och skrivsvårigheter för barn i år F-3
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP); Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR); Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Syftet med vår studie var att undersöka hur pedagoger från F-3 kartlägger och arbetar förebyggande med läs- och skrivsvårigheter i skolan. Enkätfrågor skickades till rektorer i 12 kommuner i Kalmar län och det kom in 34 enkätsvar. Frågeställningarna tog upp vilka tidiga insatser och vilket material som används i undervisningen. LÄS MER