Sökning: "kompensatoriska hjälpmedel."

Visar resultat 21 - 25 av 120 uppsatser innehållade orden kompensatoriska hjälpmedel..

  1. 21. “Här kan ju alla göra det” Digitala lärverktyg som specialpedagogiska hjälpmedel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Katarina Larsen; [2019]
    Nyckelord :kompensatoriska hjälpmedel; digitala lärverktyg; läs- och skrivsvårigheter; sociokulturellt perspektiv; systemteori;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractLarsen, Katarina (2019). “Här kan ju alla göra det” Digitala lärverktyg som specialpedagogiska hjälpmedel. “Here everyone can do it” Digital learning tools within special needs education. Specialpedagogprogrammet, 90 hp, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet. LÄS MER

  2. 22. IKT i svenskundervisningen: möjligheter och hinder : En intervjuundersökning om användandet av IKT i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Emma Karlsson; [2019]
    Nyckelord :Digitala verktyg; IKT; kompensatoriska hjälpmedel; läs- och skrivsvårigheter.;

    Sammanfattning : Huvudsyftena med den här studien är att undersöka hur IKT (informations- och kommunikationsteknik) används i svenskundervisningen av lärare i förskoleklassen till årskurs 3, samt en granskning av vad lärarna ser för möjligheter och hinder vid användning av IKT. För att uppnå detta syfte har jag valt att undersöka sju F-3 lärare. LÄS MER

  3. 23. "Man har ju bättre minne när man lyssnar" : En studie om andraspråkselevers läsförståelse, svåra uppgifter och hur längre tid och tillgång till inläst material kan vara en framgångsfaktor.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Rebecca Lundqvist Stenlo; [2019]
    Nyckelord :Läsförståelse; svenska som andraspråk; andraspråkselever; läs- och skrivsvårigheter; avkodning; inferenser; koncentration; stress; arbetsminne; nationella prov; kompensatoriska hjälpmedel; inläst material.;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka hur förlängd tid och inläst material kan förbättra provresultatet i läsförståelse för en grupp andraspråkselever på gymnasiet, vilken typ av uppgifter som kan vara särskilt problematiska, samt hur eleverna själva ser på sin egen läsförståelse. Såväl på nationella prov som i internationella studier såsom PISA och PIRLS får andraspråkselever generellt sämre resultat än förstaspråkselever och därför är det viktigt att ta reda på vilka svårigheter som finns och hur de kan övervinnas. LÄS MER

  4. 24. Tankar om talböcker : elevperspektiv på Legimus

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Camilla Brink; [2019]
    Nyckelord :Assistive technology; attitude; compensatory aids; Legimus; stigmatization; student perspective; talking book; Assisterande verktyg; attityd; elevperspektiv; kompensatoriska hjälpmedel; Legimus; stigmatisering; talbok;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ur ett elevperspektiv undersöka vilka hinder samt möjligheter som kan identifieras i elevers användande av talböcker samt att få en uppfattning om hur elever uppfattar lärares attityd och kompetens inom detta område. Den metod som jag använt är enkäter som besvarats av elever i åk 4-9 som har ett Legimuskonto. LÄS MER

  5. 25. NPS-diagnostiserade elever med ett digitalt kompensatoriskt hjälpmedel : Betydelsen av kompetens ur ett lärarperspektiv

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Elenore Bondesson; Zenita Nöretoft; [2019]
    Nyckelord :Kompetens; kompensatoriska hjälpmedel; digitala verktyg; NPS-diagnoser; klassrumsmiljö; relationer för motivation.;

    Sammanfattning : I detta examensarbete har vi undersökt vilket område klasslärare ansåg att det krävdes mest kompetens inom. Vi har även undersökt vad som är den största utmaningen och inom vilket område klasslärarna önskar mer utbildning då de har en elev med NPS-diagnos i klassrummet som tilldelats ett digitalt verktyg som kompensatoriskt hjälpmedel. LÄS MER