Sökning: "konfessionell icke-konfessionell undervisning"

Visar resultat 11 - 15 av 32 uppsatser innehållade orden konfessionell icke-konfessionell undervisning.

  1. 11. Vad innebär neutralitet i den svenska icke-konfessionella religionsundervisningen i praktiken?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Embla Asklöf; [2021]
    Nyckelord :Icke-konfessionell; neutralitet; religion; religionsundervisning; sekularitet;

    Sammanfattning :   Denna kunskapsöversikt behandlar neutralitet i religionsundervisningen i Sverige idag. Syftet med arbetet är att undersöka vad forskningen säger om lärares neutralitet i den icke-konfessionella religionsundervisningen idag, samt hur den svenska samhällsdiskursen kring religion och sekularitet påverkar religionsklassrummet. LÄS MER

  2. 12. Leda eller förleda? : En studie om undervisningsmetoder och lärares positionering i arbetet med kontroversiella frågor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Religionsvetenskap

    Författare :Karolina Hill; [2020]
    Nyckelord :kontroversiella frågor; undervisningsmetoder; positionering; hermeneutik; religionsdidaktik;

    Sammanfattning : Målet med denna litteraturstudie är att få en överblick över forskningsfältet för undervisning om kontroversiella frågor och lärares positionering i klassrummet. Genom hermeneutisk metod för att analysera och sammanställa resultatet har studien funnit flera förespråkade metoder samt för- och nackdelar med dessa. LÄS MER

  3. 13. Läromedel i religionsundervisningen inom Sverige och Norge : En systematisk kunskapsöversikt

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Angelica Grönesjö; Emelie Knutsson; [2020]
    Nyckelord :Läromedel; läromedelsbruk; religion; undervisning;

    Sammanfattning : Religionsämnet betraktas som ett stort och känsligt ämne då det bland annat tar upp olika religioner, kulturer, värderingar och livsfrågor. Det ger ett ökat ansvar på läraren och hur hen planerar och bedriver undervisningen för att ge en så icke-konfessionell undervisning som möjligt. LÄS MER

  4. 14. Utmaningar i religionsundervisningen i grundskolans yngre årskurser : En litteraturstudie över forskning som berör utmaningar i en icke-konfessionell religionsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Zalga Thomas; Louise Setzman; [2020]
    Nyckelord :Icke- konfessionalitet; Religionsundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på vad forskningen säger om utmaningar som kan uppkomma vid icke-konfessionell religionsundervisning i de yngre årskurserna. Avsikten med vår studie var från början att inrikta sig på forskning som avser årskurserna F–3. LÄS MER

  5. 15. Skolan i ett mångkulturellt samhälle : En studie om hur lärare planerar och hanterar dilemman i undervisningen med hänsyn till elevers skilda livsåskådningar.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Matilda Kjellberg Samuelsson; [2020]
    Nyckelord :Konfessionella inslag; livsåskådning; planering; undervisning; dilemman; lärare.;

    Sammanfattning : I skolan får ingen diskrimineras på grund av religion och trosuppfattning samt så ska undervisningen i skolan vara icke-konfessionell. Trotts det uppstår det dilemman både för lärare och elever på grund av det mångkulturella samhället. LÄS MER