Sökning: "kreativt arbetssätt"

Visar resultat 16 - 20 av 50 uppsatser innehållade orden kreativt arbetssätt.

  1. 16. Introduktion av programmering i grundskolan : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Rikard Nilsson; Filia Olin; [2017]
    Nyckelord :Scratch; Programmering; Grundskola; Digital kompetens; Lågstadiet; Datalogiskt tänkande; Motivation; Digitalisering; Digitala läromiljöer; Teknik; Problemlösningsförmåga;

    Sammanfattning : Abstract Detta examensarbete är en systematisk litteraturstudie gällande effekter av programmering i undervisningen för grundskolans tidigare åldrar med fokus på teknikämnet. Studien har undersökt följande frågor 1. Vilka effekter på lärande finns rapporterat i relation till att introducera programmering i teknik som skolämne? 2. LÄS MER

  2. 17. Att utveckla kritisk och kreativt tänkande i kemi. En studie omkring införandet av ett arbetssätt som syftar till att utveckla kritiskt och kreativt tänkande i kemi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Francesca Lanza; [2017]
    Nyckelord :Kritisk och kreativt tänkande; kemi; kemisk jämvikt; tänkandebaserad undervisning; gymnasiekola;

    Sammanfattning : Detta arbete har undersökt hur en lektion, som gynnar kritiskt och kreativt tänkande, kan gestaltas i linje med en tänkandebaserad undervisning, som utvecklats och tillämpats av Swartz och McGuinness. Modulen, som utvaldes för tillämpning, bestod av en orsaksförklaring till förminskning av svavelsyra i en kemisk anläggning. LÄS MER

  3. 18. Historieundervisning i ett flerspråkigt klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Robin Wikander; [2016]
    Nyckelord :Språkutvecklande undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka tre historielärares och elva elevers syn på hur undervisning bör bedrivas i ett språkligt heterogent klassrum. De frågor som ligger till grund för denna studie är:● Hur ser lärare och elever på språket i historieundervisningen?● Hur anser lärare och elever att historieundervisningen borde se ut för attgynna både ämnesutveckling och språkutveckling?●Vilka arbetssätt, strategier, stöd och anpassningar används ihistorieundervisningen och på vilket sätt är de anpassade till klassrumssituationen?Metoden som använts är kvalitativa intervjuer med elever och lärare. LÄS MER

  4. 19. Kreativt skapande i pianoundervisning : En kvalitativ undersökning av hur pianolärare på kulturskolan använder kreativt skapande i sin undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Annie Persson; [2016]
    Nyckelord :Creativity; instrumental tuition; school of culture and music; piano teaching; qualitative interviews; sociocultural perspective.; Kreativitet; instrumentalundervisning; musik- och kulturskolan; pianoundervisning; kvalitativa intervjuer; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet i denna studie är att utifrån ett sociokulturellt perspektiv utforska pianolärares syn på kreativt skapande inom pianoundervisning. Detta görs med forskningsfrågorna: Hur ser pianolärare på kreativt skapande i pianoundervisning? Hur beskriver de att de arbetar med kreativt skapande i sin undervisning? Vilka förutsättningar anser de behövs för att kunna arbeta med kreativt skapande i pianoundervisning? Studien är kvalitativ och ett sociokulturellt perspektiv används som teoretisk utgångspunkt. LÄS MER

  5. 20. Designdialog som arbetssätt - En fallstudie kring Bärstadsskolans utformning

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Kommunikations- och transportsystem; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

    Författare :Annika Larsson; Desireé Lundqvist; [2015]
    Nyckelord :Designdialog; brukarmedverkan; arkitektrollen;

    Sammanfattning : I byggbranschen är tidiga skeden ett vanligt begrepp. Alltför ofta hinner brukarna inte reflektera över sina behov, krav och önskemål och entreprenörerna ges för lite tid att bidra med sina kompetenser. LÄS MER