Sökning: "kunskapsform"

Visar resultat 6 - 10 av 25 uppsatser innehållade ordet kunskapsform.

  1. 6. Variation i kognitiva utmaningar : En studie om hur kognitiva förmågor tränas i läroböcker i engelska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Johan Lundström; [2020]
    Nyckelord :läroböcker; Blooms taxonomi; kunskapsform;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine exercises in English textbooks and how they vary in terms of what cognitive ability they are intended to train. By using Bloom’s revised taxonomy as a framework, we evaluate how the exercises can be used to train the students’ cognitive abilities. LÄS MER

  2. 7. Reflektera mera : en studie om lärarhandledningars påverkan på elevers procedurkännedom och sammanhangsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Lillemor Fridlund; Louise Rosenqvist; [2020]
    Nyckelord :kunskapsform; procedurkännedom; sammanhangsförståelse; undervisningsaktiviteter; subtraktion med tiotalsövergång; reflektion;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa textanalys syftar till att beskriva vilken eller vilka kunskapsformer tre utvalda lärarhandledningars undervisningsupplägg kan sägas kännetecknas av. Studien beskriver även vilken av procedurkännedom eller sammanhangsförståelse, rörande subtraktion med tiotalsövergång, som kan sägas ha givits störst utrymme i de utvalda lärarhandledningarna. LÄS MER

  3. 8. Nyfikenhet finns : Tre bildlärare om samtidskonst i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sofia Pettersson; [2020]
    Nyckelord :Bildundervisning; estetik; bilddidaktik; samtidskonst;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka bildlärares kunskap om och inställning till samtidskonst i undervisningen, vilka fördelar och hinder som finns med att arbeta med samtidskonst i skolan och på vilket sätt samtidskonst i undervisningen kan relateras till skolans demokratiuppdrag. Undersökningen sker ur ett konst- och bildningsteoretiskt perspektiv med idén om estetik som kunskapsform i centrum. LÄS MER

  4. 9. Social konsekvenser av bristfälligt stöd till särskilt begåvade barn.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Susan Laitila; [2020]
    Nyckelord :Gifted; social work.; Särskilt begåvade barn; sociala konsekvenser; Västerbotten;

    Sammanfattning : Sammanfattning: År 2010 ändrades skollagen till att de som nått de krav som ställs i kunskapsform i skolan ska kunna erbjudas stöd och hjälp för att kunna utvecklas ännu mera enligt egen takt. Enligt skolverket (2010) så är 5 % av elever i skolan särskilt begåvade barn. LÄS MER

  5. 10. Kunskap om matematik eller kunskap av matematik – det är frågan : - en systematisk litteraturstudie kring vilken kunskap som är av vikt för läraren vid undervisning av subtraktion med tiotalsövergång i skolans tidigare år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Lillemor Fridlund; Louise Rosenqvist; [2019]
    Nyckelord :didaktisk kunskap; kunskapsdimension; kunskapsform; processinriktat arbetssätt; subtraktion med tiotalsövergång; ämneskunskap;

    Sammanfattning : Den här systematiska litteraturstudien syftar till att beskriva, utifrån tidigare forskning, vilka kunskaper lärare behöver för att erbjuda elever förutsättningar att nå förståelse inom det matematiska området subtraktion med tiotalsövergång. Insamling av data har skett genom sökningar i databaser samt genom ett nominerat urval utifrån de vetenskapliga artiklar som ansetts relevanta för att besvara studiens forskningsfrågor. LÄS MER