Sökning: "kunskapsdimension"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet kunskapsdimension.

  1. 1. Varför är vi inte mer närvarande med barnen? Strukturerad barngruppstid och kollegiala dialoger för förändrad och förbättrad närvaro i barngruppen.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Helen Zetterberg; [2023-07-04]
    Nyckelord :förskola; närvarande pedagog; relationell pedagogik; aktionsforskning; personlig; professionell och politisk kunskapsdimension;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur den iscensatta aktionen av strukturerad barngruppstid och kollegial dialog bidragit till att pedagogerna blivit mer närvarande pedagoger i förskolepraktiken. Frågeställningen söker svar på hur pedagogerna beskriver sig som mer närvarande pedagoger i förhållande till sin person, sin professionalitet och politiska ramar. LÄS MER

  2. 2. DIALOGMÖTEN – EN ARENA FÖR KUNSKAPSPROCESSER

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Karin McKee; [2020-08-10]
    Nyckelord :dialogmöten; aktionsforskning; arbetslagsutveckling; personlig; professionell och politisk kunskapsdimension; lärandegemenskaper; kollektivt lärande;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens övergripande syfte är att studera olika arbetslags kunskapsutveckling när ett nytt stödmaterial för det systematiska kvalitetsarbetet ska implementeras i förskolan. Specifikt studeras dialogens roll i fyra arbetslagspraktiker där pedagoger samtalar om stödmaterialet och den egna praktiken. LÄS MER

  3. 3. "Komponera mera" : En studie om kreativa lärandeprocesser i musikskapande på grundskolan

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Lars Göran Gunnar Nikolausson; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den kvalitativa studien behandlar kreativa lärandeprocesser i musikskapande inom ramen för en undervisningspraktik i årskurs 9. Detta sker både utifrån en musiklärares undervisning och elevernas upplevelser av densamma. LÄS MER

  4. 4. Kunskap om matematik eller kunskap av matematik – det är frågan : - en systematisk litteraturstudie kring vilken kunskap som är av vikt för läraren vid undervisning av subtraktion med tiotalsövergång i skolans tidigare år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Lillemor Fridlund; Louise Rosenqvist; [2019]
    Nyckelord :didaktisk kunskap; kunskapsdimension; kunskapsform; processinriktat arbetssätt; subtraktion med tiotalsövergång; ämneskunskap;

    Sammanfattning : Den här systematiska litteraturstudien syftar till att beskriva, utifrån tidigare forskning, vilka kunskaper lärare behöver för att erbjuda elever förutsättningar att nå förståelse inom det matematiska området subtraktion med tiotalsövergång. Insamling av data har skett genom sökningar i databaser samt genom ett nominerat urval utifrån de vetenskapliga artiklar som ansetts relevanta för att besvara studiens forskningsfrågor. LÄS MER

  5. 5. Samtal om demokratiuppdraget i praktiken : Elever och lärares tankar kring demokratiuppdraget iskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Petra Fritz; [2015]
    Nyckelord :Demokratiuppdraget; kunskapsdimension; värdedimension; kompentensdimension; kränkningsdimension.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att skapa en djupare diskussion om hur elever och lärare igrundskolans tidigare år uppfattar och arbetar med skolans demokratiuppdrag. Elever och läraresåsikter om förutsättningar och begränsningar i praktiserandet av demokratiuppdraget ges ocksåfokus. LÄS MER