Sökning: "kunskapsutvecklande."

Visar resultat 1 - 5 av 155 uppsatser innehållade ordet kunskapsutvecklande..

  1. 1. Grepp om begrepp : En studie av lärares problembilder och deras lösningsförslag i språk- och kunskapsutvecklande arbete.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Eva Sundquist; [2023-08-18]
    Nyckelord :språk- och kunskapsutvecklande undervisning; svenska som andraspråk; fokusdiskussion; lärarroll; kollegialt lärande; begreppsformulering; svårighet; lösningar; hinder;

    Sammanfattning : Studien bygger på en fallstudie av fyra lärares reflektioner om språk- och kunskapsutvecklande arbete. Lärarna har svarat på hur de kan arbeta språk- och kunskapsutvecklande med eleven i fokus. LÄS MER

  2. 2. Konsultation i samråd : En kvalitativ intervjustudie om speciallärares, specialpedagogers och förskollärares upplevelse av den samrådande funktionen i läsa, skriva, räkna- en garanti för tidiga insatser.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lasse Westrin; [2023]
    Nyckelord :förebyggande arbete; konsultation; samråd; specialpedagogisk kompetens; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Westrin, Lasse (2023). Konsultation i Samråd. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. Syftet med denna studie är att synliggöra och bidra med kunskap om den samrådande funktionen i Skolverkets, läsa, skriv, räkna- garanti, för tidiga insatser. LÄS MER

  3. 3. Uttrycksformernas potential : En intervjustudie om hur multimodala arbetssätt kan differentiera lågstadieundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Joanna Gabrielsson; [2023]
    Nyckelord :multimodal practice; literacy; differentiated instruction; language and knowledge development practice; reading practices; expressions; multimodala arbetssätt; läs- och skrivförmåga; differentierad undervisning; språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt; läspraktiker; uttrycksformer;

    Sammanfattning : Föreliggande intervjustudie undersöker kopplingen mellan multimodala arbetssätt och differentierad undervisning, för att utreda huruvida multimodala arbetssätt kan användas för att möta alla elever i läs- och skrivundervisningen utan att exkludera. Syftet är att bidra med kunskap om multimodal differentierad läs- och skrivundervisning som möjliggör att alla elever möts, kan lära samt utveckla kunskap. LÄS MER

  4. 4. Flerspråkighetens komplexitet : Förskollärares resonemang kring barns modersmålsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maria Pålsson; Evelina Thomander; [2023]
    Nyckelord :Modersmål; flerspråkighet; delaktighet; SKUA;

    Sammanfattning : De senaste åren har förskolan gått från att vara homogen till att bli heterogen relativt snabbt. På grund av denna förändring krävs det idag att förskollärare besitter en kompetens att möta denna mångfald på förskolan. LÄS MER

  5. 5. SÄGER BILDEN MER ÄN TUSEN ORD? : En studie om nyanlända elevers relation till bildämnet på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Kerstin Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Nyanlända elever; bildämnet; språk- och kunskapsutvecklande undervisning; interkulturellt arbetssätt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bilda kunskap om nyanländas relation till det svenska bildämnet i årskurs 7–9. Studiens empiri har samlats in genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer med inriktning på bemötande av språkliga utmaningar i bildämnet samt hur nyanländas relation till bildämnet påverkas av kulturell bakgrund. LÄS MER