Sökning: "kvalitativ enkätintervju"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden kvalitativ enkätintervju.

  1. 1. Elevers delaktighet och inflytande vid utformande av åtgärdsprogram : En kvalitativ enkätstudie om pedagogisk skolpersonals erfarenheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Marie Susanne Järvi; Truska Chireh Bjarme; [2023]
    Nyckelord :Delaktighet; medverkan; påverkan; elevers inflytande; åtgärdsprogram; särskilt stöd;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa enkätstudie som utgår från en sociokulturell teori, undersöker vi pedagogisk skolpersonals erfarenheter, uppfattningar och upplevelser av rutiner och strategier för att göra elever delaktiga vid utformning av särskilt stöd och upprättning av åtgärdsprogram. Det är delar av elevhälsan såsom speciallärare, specialpedagoger och skolledare tillsammans med lärare tillika mentorer som vanligtvis upprättar underlagen för särskilt stöd. LÄS MER

  2. 2. Artificiell intelligens och anställdas åsikter om teknologin i ekonomisystem : En kvalitativ studie om förtroende, behov och kunskap

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Oskar Andersson; Grigorie Stefan Bucei; [2023]
    Nyckelord :Artificial intelligence; artificial intelligence within economic systems; confidence in artificial intelligence; need for artificial intelligence; knowledge within artificial intelligence; Artificiell intelligens; artificiell intelligens i ekonomisystem; förtroende för artificiell intelligens; behov av artificiell intelligens; kunskap inom artificiell intelligens;

    Sammanfattning : Artificiell intelligens (AI) är ett omtalat fenomen i media där tidigare studier främst fokuserat på teknologins möjligheter. Tidigare studier är huvudsakligen gjorda om tekniken och inte hur människor uppfattar den, trots att tidigare forskning också visar att de mänskliga perspektiven kan vara väsentliga för lyckade implementationer. LÄS MER

  3. 3. En skola för alla? : Lärares uppfattningar av inkludering i fritidshemmets verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Julia Löv; Elvira Svensson; [2023]
    Nyckelord :Fritidshem; Inkludering; Resurser och Utbildad personal.;

    Sammanfattning : Denna undersökning har till syfte att belysa vilka uppfattningar lärare i fritidshem harpå inkludering i sin fritidsverksamhet. Genom undersökningen visas vilka möjligheteroch hinder som finns i verksamheten på fritidshemmet. LÄS MER

  4. 4. "ABC-klubben"- En klubb för alla?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Katarina Elmberg Jonsson; Emma Håkansson; [2019]
    Nyckelord :ABC-klubben; Den magiska kulan; elevnära; läromedel; läs- och skrivutveckling; läsebok; nivågrupperat; ämneskonception.;

    Sammanfattning : Sammandrag Syftet med vår studie var att se hur läromedlet ABC- klubben används i undervisningssituationer och hur eleverna och lärarna uppfattar arbetet med läromedlet. Syftet var även att analysera materialet ABC-klubben utifrån teorin om ämneskonceptioner. LÄS MER

  5. 5. Kommunikationsmöjligheter i förskolan : en kvalitativ studie om kommunikationsverktyg vid inskolning av nyanlända

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Ana Vick Goncalves Andersson; Jennie Bergner; [2018]
    Nyckelord :Förskola; Inskolning; Interkulturell kompetens; Kommunikation; Nyanlända; Relationell kompetens; Tolk;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en inblick i hur kommunikation fungerar i praktiken utifrån respondenternas perspektiv och erfarenheter. Ambitionen med studien är att den ska bidra med en fördjupad kunskap om hur pedagoger går tillväga för att få kommunikation med nyanlända att fungera. LÄS MER