Sökning: "kvalitativ forskningsintervju elever"
Visar resultat 11 - 15 av 51 uppsatser innehållade orden kvalitativ forskningsintervju elever.
11. Läsförståelse av sakprosatexterEn kvalitativ studie om läsundervisningen i de tidiga skolåren
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Studien berör ämnet läsförståelse avgränsat till texttypen sakprosa. Syftet är att genom kvalitativ forskningsintervju undersöka hur fyra lärare i årskurs 1–3 anser att de lägger upp sin läsundervisning kring sakprosatexter, vilka didaktiska strategier de använder för att utveckla elevers läsförståelse samt hur de motiverar eleverna att läsa i alla ämnen. LÄS MER
12. Vad tycker elever om pulsträning? : En studie om elevers upplevelser av schemalagd pulsträning i skolan
Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Sedan starten av ett pulsprojekt i Naperville, USA, har flera skolor i Sverige börjat arbeta med pulsträning som ett sätt att öka inlärningen hos elever. Eleverna genomför pulshöjande aktiviteter i en given ansträngningsnivå som sedan ska öka koncentrationen och ge förbättrade resultat i efterföljande teoretiska lektioner. LÄS MER
13. Outdoor mathematics in grade 4–6
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Studiens syfte är att ta reda på vilka metoder lärarna använder sig av, vilka tankar och upplevelser de får i arbetet med utomhusmatematik. Teoriernas resonemang om autentiskt förhållningssätt och lärandemiljöer skapar nya kreativa miljöer som används båda som läromedel och plats för lärandet. LÄS MER
14. Elevers attityder till och intresse för naturvetenskap : Kemiundervisning i grundskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Studier om elevers attityder till och intresse för naturvetenskap är av stor betydelse för lärarnas arbete med att öka ungdomars intresse för naturvetenskapliga ämnen. Syftet med denna studie var att undersöka elevers attityder till och intresse för de naturvetenskapliga ämnena, kemi i synnerhet samt vilka faktorer som ligger till grund för dessa attityder. LÄS MER
15. Lärande och undervisning i matematik i särskolans verksamhet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Ett steg i utvecklingen av den egna professionen och därigenom främja elevers lärande är attreflektera kring sina egna uppfattningar och erfarenheter samt att bli medveten om hur andratänker och gör (Forsmark, 2009). Särskoleverksamheten har kritiserats för att vara alltföromsorgsfokuserad samtidigt som det pedagogiska arbetet och lärarkompetensen inomverksamheten har framhållits som betydelsefull för elever med utvecklingsstörning (Berthén,2007). LÄS MER