Sökning: "kvalitativ forskningsintervju elever"

Visar resultat 16 - 20 av 51 uppsatser innehållade orden kvalitativ forskningsintervju elever.

  1. 16. Musikundervisning på lika vilkor -en studie om musiklärares jämställdehetsarbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Amanda Savbrant; [2017]
    Nyckelord :music teacher; music; gender equality; gender; musiklärare; musik; jämställdhet; förebilder; genus; role model; utbildningsvetenskap; musikpedagogik; music education; educational science; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : The music business and higher music educations are uneven in relation to gender. The purpose with this study is to find out how music teachers can work to create an education where all students have the same opportunities to learn and evolve. The method used is qualitative research interview. LÄS MER

  2. 17. ”Lättast är nog om någon visar mig först, sen tänker jag själv, typ”. En kvalitativ studie om elevers syn på sitt lärande

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Lisa Johansson; Carina Pettersson; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractSyfte: Studies syfte var att ur ett elevperspektiv undersöka hur elever i grundsärskolan årskurs 7-9 såg på sitt lärande. Undersökningen avsåg att besvara syftet utifrån två frågeställningar som berörde elevernas lärande. LÄS MER

  3. 18. Sex ända in i skolbänken : En kvalitativ intervjustudie ur religionslärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Sophia Lindström; [2016]
    Nyckelord :Sexualitet; antidiskriminering; värdegrunden; normkritisk pedagogik; toleranspedagogik; existentiell relationspedagogik; religionskunskap; religionsundervisning;

    Sammanfattning : Det här är en kvalitativ intervjustudie som syftar till att undersöka hur religionskunskapslärare undervisar om sexualitet i skiljelinjen mellan att upprätthålla antidiskrimineringslagen och värdegrunden, i samband med att skapa förståelse för religioners synsätt på sexualitet. Med kvalitativ forskningsintervju som metod, intervjuades fem religionskunskapslärare som undervisar på både gymnasiet och för grundskolans senare år. LÄS MER

  4. 19. Varje elev är sin egen berättelse : En pojkes berättelse om dyslexi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Anette Aronsson; [2016]
    Nyckelord :livsberättelse; dyslexi; elevperspektiv; socialkonstruktionism;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka en elevs upplevelser av och reflektioner kring läs- och skrivsvårigheter samt det stöd eleven fått i skolan. Den intervjuade eleven i studien har en dyslexidiagnos. LÄS MER

  5. 20. "Oh, shit! Nu kommer Pelle tillbaka!" - Sju resursskolerektorers erfarenheter och visioner kring återgångsprocessen från resursskola till ordinarie skolverksamhet

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nicklas Beijer; Jesper Hanning; [2016]
    Nyckelord :Rektorer; Resursskola; Stämpling; Återgångsprocess;

    Sammanfattning : Nicklas Beijer och Jesper Hanning (2015), ”Oh, shit! Nu kommer Pelle tillbaka!” – Sju resursskolerektorers erfarenheter och visioner kring återgångsprocessen från resursskola till ordinarie skolverksamhet (Oh, Shit! Pelle is back! – Seven heads of special schools experiences and visions concerning the reintegration process from special schools to state schools), Specialpedagogprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och Samhälle, Malmö högskola.En placering i resursskola är en stödinsats av tillfällig natur och strävansmålet är att eleven ska återgå till den ordinarie skolan så snart det är möjligt (Skolverket, 2014). LÄS MER