Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 51 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. "Har du koll på läget nu?" : En intervjustudie om svensklärares förberedelsearbete inför muntlig framställning i årskurs 3 och 4

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Maja Folkesson; Maja Engdahl; [2022]
    Nyckelord :Oral presentation; classroom climate; scaffolding; emotional scaffolding; compulsory school; Swedish subject; Muntlig framställning; klassrumsklimat; instrumentell stöttning; emotionell stöttning; grundskola; svenskämnet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att jämföra sex grundskollärares förberedelsearbete inför muntlig framställning i svenskämnet. Studien tar sin teoretiska utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet på lärande, där begreppen proximal utvecklingszon och stöttning är centrala. LÄS MER

  2. 2. Språkstörning och matematikundervisning ur ett elev och lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Schrey Gullers; [2022]
    Nyckelord :Elevers upplevelser; kvalitativ forskningsintervju; lärares beskrivningar; matematikundervisning; språkstörning;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidrag är att utifrån ett elev och lärarperspektiv beskriva arbetsätt och metoder som är framgångsrika och förebygger matematiksvårigheter. Syftet med studien är att bidra med kunskaphur elever med språkstörning upplever matematikundervisningen och hur lärare beskriver matematikundervisningen för elever med språkstörning och med detta hitta framgångsfaktorer i metoder och arbetssätt. LÄS MER

  3. 3. Kroppsspråk i undervisning : En intervjustudie med lärare på lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Maja Engdahl; Emmy Fransson; [2021]
    Nyckelord :Embodiment; body language; non-verbal communication; gestures; education; primary school; Förkroppsligande; kroppsspråk; icke-verbal kommunikation; gester; undervisning; lågstadium;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka fyra lågstadielärares inställning till användning av kroppsspråk i undervisningen. Studien utgår från teorin embodiment där begreppen multimodalitet och sekventiell organisering är centrala. Vid insamling av studiens data användes kvalitativ forskningsintervju. LÄS MER

  4. 4. Fakta eller fiktion? : En studie om skolans verklighetsförankring i undervisningen kring källkritik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Frida Näslund; [2021]
    Nyckelord :Meta-fictiv awarensess; non-fictional novels; new journalism; source criticism; source critical principles; truth claims; Faktion; källkritik; källkritiska principer; metafiktivt medvetande; sanningsanspråk;

    Sammanfattning : I detta arbete studeras hur relationen mellan skolans undervisning kring källkritik och hur elevernas möten med verk med sanningsanspråk ser ut. Detta studerades genom en halvstrukturerad forskningsintervju med både lärare och elever. Lärarna är verksamma gymnasielärare i svenska och eleverna läser sitt tredje år vid gymnasiet. LÄS MER

  5. 5. Elevhälsans förebyggande och hälsofrämjande arbete med ett särskilt fokus på högpresterande flickor med autism och/eller ADHD

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Lisa Stark; [2020-01-13]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att undersöka hur elevhälsans personal genom sina resonemang konstruerar sitt förebyggande och hälsofrämjande arbete med ett särskilt fokus på högpresterande flickor med autism och/eller ADHD Teori: Teorin utgår ifrån socialkonstruktionismen där bland annat Skrtic (1991), Burr (2000), Hacking (2000), Berger och Luckman (1966) samt Douglas (1986) bidragit inom området. Metod: Studien är genomförd genom en kvalitativ forskningsintervju i form av en halvstrukturerad intervju där mina frågor täcker det min studie är ämnad att fokusera på. LÄS MER